Full version: Kirskål, har du det?
Margith
Förra året köpte jag en planta variegerad kirskål. Säljaren sålde den inte förrän jag på heder och samvete erkänt att jag visste vad det var jag köpte wub.gif
Nu fick den inte den allra bästa platsen i trädgården, men den överlevde inte vintern -cry-.gif
Nu börjar jag undra, är kirskål bara härdigt i södra Sverige?? eller planterade jag min planta alltför eländigt? eller hade jag bara otur?

Jag vet att Kirskål är ett eländigt ogräs i södra Sverige, men ingen av mina vänner har någonsin ondgjort sig över Kirskål....

Därav min fråga, om jag vet på ett ungefär var gränsen för ogräsvarning på Kirskål går, så är det lättare att hitta rätt plats i min trädgård för den variegerade tongue.gif

Skulle det vara så att du har en planta eller två över av den variegerade..... ja då är jag intresserad.
Vore väl själve den om jag inte skulle få kirskålen att överleva rtfm.gif

Eva 33c
Jag bor i zon 5 och här finns det många som svär över kirskål. ranting.gif
Fast jag vet en som satte den (den brokbladiga formen) i en "bottenlöshink" och det gillade den inte utan tynade bort.
Jag har den brokbladiga sedan många år. Den får huserar i ett torrt och ogästväligt parti för att sprida sig lagom. Den har aldrig blommat hittills som tur är. Fröplantorna blir nog inte brokbladiga...
Jag har så du kan få plantor om du vill. Maila eller PMa mig i såfall. tummenupp.gif
Alexander-VG-zon3
jag har med brokbladig kirskål har den i en vanlig nedgrävd plast kruka med koskit och den växer som hhh ni vet ordet och den blommar nu . och ogräset är ju enkelt brukar vissna ner på sommaren när det är torrt men kommer igen min gjorde so nu i våras .

jag bor i skåne här hos mig vinns den i skogarna jag själv har turen att inte ha den i trädgården mer än den brokbladiga i kruka
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon