Rosa Alba
Jag vet att det finns många rosor som får nypon. Dock undrar jag om alla går att använda till nyponsoppa och liknande om man skulle få för sig att koka? Funderar på att plantera en typisk finsk midsommarros (Rosa pimpinellifolia, "Plena") och undrar om man möjligtvis skulle kunna ha nytta av rosens nypon också?

Tänker plantera rosen oavsett men skulle gärna vilja veta ändå... rose.gif
KURT
Ja det fungerar med alla sorters nypon. Men alla smakar inte lika gott och det krävs ganska mycket jobb för att få bort fröna. Jag provade att passera kokta nypon, men då kom det ändå med fröhår, så man måste nog skrapa bort frön och fröhår innan man kokar. Alternativt så kan man torka halverade nypon, och sedan skrapa bort fröna.
Rosa Alba
CITAT (KURT @ 21-05-2007, 06:13) *
Ja det fungerar med alla sorters nypon. Men alla smakar inte lika gott och det krävs ganska mycket jobb för att få bort fröna. Jag provade att passera kokta nypon, men då kom det ändå med fröhår, så man måste nog skrapa bort frön och fröhår innan man kokar. Alternativt så kan man torka halverade nypon, och sedan skrapa bort fröna.

Ok, tack! Få se om jag testar någon gång sen thanks.gif
renate
Midsommarrosen Pimpinellifolia 'Plena' får några enstaka svarta nypon,till soppa är väl nypon av rugosasortena best,det är mest kött på dem.Det är ett himla pillande att får en tallri nyponsuppa.
Ezereht
jag brukar dela nyponen i två delar, koka dem mjuka, hälla dem i en stor sil och trycka med en sked mot silen. Då får man ur "gojset" som man sen gör soppa på. Men det är pillrigt.
mamamaggan
Om man torkar nyponen hela så behöver man ju aldrig pilla ur fröna.
KURT
CITAT (mamamaggan @ 27-06-2007, 20:43) *
Om man torkar nyponen hela så behöver man ju aldrig pilla ur fröna.

Det kan vara svårt att torka dem hela, oftast behöver man åtminstone halvera dem. dessutom måste man Ju ändå ta ut fröna innan man skall använda dem (för man kan väl rimligen inte äta torkade nyponfrön???). Totalt sett innebär torkning mycket mera jobb, att torka 10-15 liter nypon, utan att det möglar, är inte så lätt!
mamamaggan
Vi har alltid torkat nyponen hela . Har inte varit några problem att göra soppa på dem sedan och fröna kommer ju aldrig ut .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon