Skånetös
20-05-2007, 22:41
Detta hade jag e en ovårdad rabatt när, nu flytta jag den till en fin rabatt men vad är det??
E det ogräs jag tagit till vara på??
Luktar lite som lakrits enl. mig och har vita blommor nu...
[attachment=2935:P1080635red.jpg]
Ser ut som björnrot, Meum athamanticum...men blommar den redan
Alexander-VG-zon3
20-05-2007, 23:12
min har svällande knoppar ,, vet inte om den redan hade knoppar när jag fick den .
luktar blommorna lakrits ? eller bladen ?
Skånetös
21-05-2007, 07:01
bladen som luktar, jag tycker det doftar lakris om den men det kanske bara är jag.. haha bor i skåne och har en väldigt solig trädgård... Den började blomma förra veckan, för en månad sen flyttade jag den från ler rabatten till en nyanlagd rabatt med ordentlig jord..
Skånetös
21-05-2007, 07:08
Har läst lite om björnrot nu, vilket det trotts allt verkar vara fast den borde blomma i juli och jag tycker inte att blommorna går i rosa fast det gör de nog om jag springer ut och tar en titt...
Mia, zon 3
21-05-2007, 07:11
En flytt kan mycket väl trigga igång en "för tidig" blomning. Om växten känner sig hotad så vill den hinna sätta frön innan det är kört. Oftast brukar det inte innebära någon fara, men vissa pippliga växter kan ta slut på krafterna om de blommar innan de är ordentligt rotade. En plantskoleägare berättade för mig att han nästan alltid klipper ned nyplanterade perenner till backen, för att de ska koncentrera sig på rotning och inte på bladmassan. Säkert ett bra tips, men så hådrhudad har jag inte lyckats bli ännu... Tänk bara, att komma hem med ett lass frodiga nyförälskelser, och så ska man plantera dem som snaggade stumpar!

Det gååår ju bara inte.....
Skånetös
21-05-2007, 07:22
Nä fy, inte klippt ner allt... då hade min rabatt varit helt tom nu ju.. usch... Den var ganska duktig på att sprida sig i förra rabatten så kan gå dit och nalla nytt ett tag till om jag märker den inte vill...
ingrid fuxwall
21-05-2007, 10:04
Jag har björnrot, men den luktar inte lakrits. Växten är ätbar och även min har börjat blomma, vissa plantor.
ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.