Full version: Julros
Anki V
Det här tycker jag är kul!

Jag köpte två julrosor tidigt på våren förra året. En H. niger och en H argutifolius Vad jag glömde var att kolla var härdigheten…… g.gif

Helleborus argutifolius: ”Den är härdig i södra Sverige och kan övervintra i gynnsamma lägen även längre upp i landet.”

Tydligen har jag lyckats få den i ett gynnsamt läge för nu blommar den och har massor av knoppar längs stammen här i zon 4-5 yahoo.gif

[attachment=2939:julros.jpg]

Pian
Vilken snygging!! wub.gif
Biggan_
Grattis Anki! Det gäller att ha tumme med Vår Herre tummenupp.gif
Jättefin är den!
Betty
Tjusigt Anki, Grattis! tummenupp.gif
Margith
Åhhh vad läcker! Grattis Anki!

Avundsjuk? Jag? Inte då whist.gif crazy.gif
ewa zon 3
Härlig limefärg tänk den till vinröd alunrot mmmm...... yes.gif Förstår att du är glad.
Är det den här som grenar sig och blir rätt stor?
Blommar H. niger också? angel_not.gif

/Ewa
Anki V
CITAT (ewa zon 3 @ 21-05-2007, 16:56) *
Härlig limefärg tänk den till vinröd alunrot mmmm...... yes.gif Förstår att du är glad.
Är det den här som grenar sig och blir rätt stor?
Blommar H. niger också? angel_not.gif

/Ewa

Jag sprang genast ut och planterade en mörkt rödbladig alunrot vid fötterna på den laugh.gif . Av fösådden så blev det en riktigt röd. bravo.gif

Det står att den ska kunna bli uppåt en meter men det tror jag knappast här hos mig, snarare 35-40 cm. Eftersom jag inte trodde att den skulle gå, så står den bakom en rugge påskliljor slap.gif Vet man inte om den så ser man den inte...... så jag får glädjas i smyg för flytta den det vågar jag inte. tongue.gif

Nigern har inte velat blomma....Den åt de där "oförargliga" små sniglarna upp i höstas. Inte ett spår fanns det kvar av den men nu har det börjat titta upp ett nytt blad så liv är det i den i alla fall.

/Anki
Gåsis
Jaha, är det enda som riktigt behövs nu en röd alunrot så kommer det med posten. Min julros, den vanliga, hade fem små blommor och alla tätt tryckta intill marken. Jag är inte heller avis whist.gif Inte på meconopsisen heller, jag har en whist.gif

/Åsa
ewa zon 3
CITAT (Anki V @ 21-05-2007, 18:42) *
Jag sprang genast ut och planterade en mörkt rödbladig alunrot vid fötterna på den laugh.gif . Av fösådden så blev det en riktigt röd. bravo.gif

Nämen Anki, du är för tokig a0a.gif
Men jag är ju också av den otåliga sorten så jag vet hur det känns man vill ju se hur det blir nuuuu, inte sen crazy.gif

/Ewa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon