Skånetös
21-05-2007, 07:19
Vi har trekammar brunn vilket resulterar i att en stor del av vår trädgård består av BRUNNAR, jätteskoj. Men nu är en betydligt bättre än inna eller vad tycker ni??
Före:
[attachment=2940:P1080446red.jpg]
Efter:
[attachment=2941:P1080477.JPG]
Ska försöka få mycket tegel i trädgården, istället för betongstenar...

Mycket!
malin72
21-05-2007, 07:40
snyggt
Jättefint! Gillar verkligen den där tegelkanten.
stennie
21-05-2007, 08:47
Mycket snyggt!!
fint , romantiskt,,

har du bara lavat tegeln eller är det bruk emellan

jag har ju lite gammal tegel liggande hur gör jag det så fint??,
Skånetös
21-05-2007, 11:35
Jag har bara lagt tegeln utan bruk... men ska göra en liknande rabatt snart fast avlång och bara 50 bred så då murar jag. Än så länge har rabatten inte visat tecken på kolapsat men tror risken finns om något år..
Vill man vara säker på att slippa dubbelt jobb så hade jag nog murat...
Yin o Yang
21-05-2007, 14:40
Jättesnyggt Skånetösen - nu blev jag verkligen inspirerad
Shnygght...
mariamlycke
21-05-2007, 17:43
Jättefint!
Fint med gammalt tegel som mur. Inspirerande att se!
Super snyggt...gillar det verkligen...
Det blev jättefint med en tegelmur och rabatt kring brunnen och pumpen gör sitt till att blir riktigt fint.
Ammoura
21-05-2007, 23:57
Jättefint! Har även vi 3-kammarbrunn och det där är absolut snyggaste lösningen jag sett.
För er som varit med om slamsugning, hur går det för dom att komma åt?
Madeleine1
22-05-2007, 08:07
Mycket snyggt!
Skånetös
22-05-2007, 08:40
Ammoura: Vi har fler brunnar än denna, detta är bara en av brunnarna i trekammarsystemet så tyvärr har vi ännu en ful brunn...
[attachment=2999:DSCF0109.JPG]
På bilden jag skickar med ser man först "trekammarbrunnen", den avlånga som tyvärr är tre seperata brunnar på längden, här tömmer de brunnen. Här skall jag höja brunnarna så de kommer i markhöjd för att sen lägga singel vid dem och ha krukor där.
Sen efter den där det står högre blommor är sandinfiltrationen som idag är nersänkt i gräsmattan och brunnen man ser längst bort är brunnen jag fixat lite snyggare. Sen är där en brunn aldra längst nere i trädgården där det blänker lite och nu har jag hittat ytterliggare en brunn då jag lyfte på trätrallen vid altanen... alltså ligger framför trekammarbrunnen...
Någon som hängde med?? haha vi bor i brunnarnas land!!
Ammoura
22-05-2007, 10:47
Hehe, med dina idéer så är det kanske inte så illa ändå. Men hur har du lärt dig vad alla är till för? Har bott i huset för kort tid tror jag, vet inte ens vilket som är vattenbrunnen.
Skånetös
22-05-2007, 15:09
Haha, så irriterad jag varit på alla dessa brunnar så har jag kollat upp vad det är på ritningen över systemet... Sen har jag fått berättat lite för mig=)
Har bott här i snart 2 år och först iår jag fått komma ut i trädgården pga huset behövdes renoveras och de hade grävt ner skrot i trädgården som tog tid att få bort, sen har jag jämnat ut en yta på ca 100kvm som var en backe upp mot brunnen jag gjort i ordning..
Nu börjar det roliga ju..
Det ser ut att vara några fruktträd i bakgrunden? åtminstone de mindre av dem skulle må bra av att slippa konkurrensen från gräsmattan, lite öppen jord runt trädet.
Skånetös
23-05-2007, 07:20
CITAT (KURT @ 23-05-2007, 06:36)

Det ser ut att vara några fruktträd i bakgrunden? åtminstone de mindre av dem skulle må bra av att slippa konkurrensen från gräsmattan, lite öppen jord runt trädet.
Japp helt riktigt Kurt. Skall till hösten ta bort en del av träden då vissa av de står mycket tätt och en del är frukt och en del annat. Ska även ta bort gräset och ev ha singel eller lågga plattor under. Tror ni man kan flytta träden? De är ju inte så stora?? Vill ha dem mot tomtgränsen på vänstersidan av tomten...?? Som sagt, de är ju inte alls stora...
Biggan_
23-05-2007, 10:29
Jättefint blev det med brunnen!
Måste vara fantastiskt att ha en så stor tomt att förverkliga sina drömmar i!
Jättesnyggt. Mailade precis över en kopia på bilden till min man. Vi funderade just i helgen hur vi ska göra med vår tråkiga, fula brunn.
Sen har jag en fråga. Vår pump (som inte används, bara som prydnad) är jätteful, lite rostig och avflagnad gammal färg. Hur ska vi göra för att få den snygg igen? Är det bara att skrapa av den avflagnade gamla färgen och sedan måla på nytt. Ska det vara någon speciell färg som fäster på underlaget? Vet inte ens vad pumpen är gjort av för slags matrial.
CITAT (Navigo @ 23-05-2007, 11:44)

Jättesnyggt. Mailade precis över en kopia på bilden till min man. Vi funderade just i helgen hur vi ska göra med vår tråkiga, fula brunn.
Sen har jag en fråga. Vår pump (som inte används, bara som prydnad) är jätteful, lite rostig och avflagnad gammal färg. Hur ska vi göra för att få den snygg igen? Är det bara att skrapa av den avflagnade gamla färgen och sedan måla på nytt. Ska det vara någon speciell färg som fäster på underlaget? Vet inte ens vad pumpen är gjort av för slags matrial.
Den är gjord av gjutjärn. Lös färg + rost behöver tas bort . Sedan skall det målas med grundfärg (rena metallytor) och någon form av lackfärg .
Skånetös
23-05-2007, 18:41
Navigo, lycka till!
Med vår pump så tog jag bara en stålborste och borstade den ordentligt, sen målade jag de med svart hammarlack. Det förhindrar rosten att växa eller få nytt fäste. Annars måste den vara helt fri från rost när ni målar den annars tar det inte lång tid förräns rosten gör sig påmind igen..
Tack för tipsen och inspiration. Ytterligare en sak att lägga till på att-göra-listan. Ska försöka ta itu med det så snart som möjligt nu när jag har sett hur fint det kan bli.
Skånetös
24-05-2007, 18:02
Tack alla för all positiv respons jag fått!!
Nu har jag tre grymma veckor framför mig, då jag blev opererad i handleden idag och fick total förbud mot att använda handen...
Får väl lusläsa alla trädgårds böcker man samlat på sig och sen lär det väl bli MÅNGA timmar här vid datorn...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.