Full version: Vindruva
Strixx
Hej,

Skulle ut och binda upp min vinranka i växthuset och pincera den. Första gången jag gör detta, och hade med mig Bonniers stora bok om Din trädgård ut.

Problemet är bara att min ranka inte alls växer som den ska. Det står att blomklasarna kommer på andra eller tredje bladevecket på ett sidoskott. Men på min ranka kommer en klase efter fem bladveck, och sen fortsätter inte skottet. Alltså klasen avslutar skottet. Vad är det för knas, och hur ska jag göra?
ohlson
Jag håller med. Mina växer inte heller som i böckerna, vilket gör det svårt att beskära dem som lekman...
mogge92
vad har ni för vinrankor? Efter lite råd från odlaiter låter jag min zilga i växthuset växa helt utan beskärning - ser ut att funka bras hittills.....
ohlson
Min ena är en Zilga och jag har försökt beskära enl. odlas anvisningar. Sen har jag en nyplanterad Himrod som inte hunnit bli så stor genom nedklippning vid planteringen.
Strixx
Min heter: Vitis Vinifira 'Vroge-van-der Laan'
Discogiraffen
Jag har tagit över en vinranka och ett växthus, och på min ranka finns inte tillstymmelse till blommor! Idag klippte jag lite på den, hittade några sidoskott som jag klippte av över andra bladet, men i örvigt låter jag den vara i år för att se vad som händer... Finns det något man kan göra för att få den att blomma?? Växer gör den ju i alla fall...
Lady Hamilton
Zilga kan man klippa lite "hur som hellst" den växer och ger druvor i vilket fall (om man nu inte klipper bort klasran så att säga)Generellt för övriga brukar vara att man klipper ovan för 2-3bladpar över varje vidruvs klase som man vill skall utvecklas Men efter vad jag sett här på Odla så så är det inte så viktigt. De flesta lär känna "sin" vindruvs planta efter några år.
(Zilgan börjar ge frukt efter ca 2-3 år)
kerstin z5-6
Zilga är ju en vindruva med ett annat växtsätt än Himrod -Zilga växer brett med många rankor och mindre högt än övriga .. behöver ingen beskärning annat än för att man inte får plats med den på bredd eller höjd ..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon