ott

Hej!
Jag surfade runt lite här på odla och google igår, och fann en bild som föreställde en Skvätt i väg, men den namngavs som något annat. Naiv som jag var, trodde jag att efter att ha upprepat namnet ett flertal ggr för mig själv så skulle jag komma ihåg det andra namnet, men icke. slap.gif

Så jag undrar om det är någon som kan påminna mig igen?
Alltså, ett annat namn för Skvätt i väg?
biggrin.gif
Fenja
Blomstervagga? Eller menar du det latinska namnet?
Mvh
Fenja
stennie
Tror att det är Trekantseuforbia du menar yes.gif
Sailor Pluto
Jag har också hört någon kalla den för kameuforbia, men vet inte om det är korrekt g.gif .
stennie
CITAT (Sailor Pluto @ 21-05-2007, 13:52) *
Jag har också hört någon kalla den för kameuforbia, men vet inte om det är korrekt g.gif .

Helt rätt, det var jag som blandade ihop Euphorbiorna!
ott
Tack allesammans för alla svar! Hehe måste dock meddela att inget av dessa namn klingar bekant, och är därmed inte namnet jag läste igår. MEN, självklart kan det ara det som Den angav som namn som kan vara fel.
Hursomhelst är det kul att veta fler namn på denna vackra växt! happy.gif

thanks.gif tack tack!!
Cassiopeia
Trädtörel?
KURT
Sök i Svensk Kuturväxtdatabas, där heter man både det "korrekta" namnet, samt andra namn.
clivia
Är det inte Kristi törnekrona?

MVH/clivia
Cassiopeia
CITAT (clivia @ 23-05-2007, 15:04) *
Är det inte Kristi törnekrona?

MVH/clivia

Nej, det är ju inte samma växt.
clivia
Tack, Cassiopeia, jag har haft fel, nu har jag läst att det är någon annan euphorbia. smile.gif

MVH/clivia
ott

Hej alla och tack för ert engagemang! smiley_small_hug.gif

Jag har letat och letat utan att finna det namn jag först glömde, men nu har jag kollat upp i en underbart bra krukväxtbok jag fick av mamma häromdagen, och jag hittade en Skvätt-i-väg , och som många här i denna tråd har sagt är det en euforbia, närmare bestämt en kameuforbia.

Så, nu vet alla vad som stod i min bok iaf, men det är ju inte säkert det stämmer tongue.gif

stennie
Här hittade jag lite fler namn.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon