mariamlycke
Hej!

Jag vore jättetacksam om någon kan råda mig (oss) lite. Vi har en stor bok på vår tomt. Den är säkert 15 m hög och skuggar grannens trädgård mycket. De vill ha bort den, helst helt.

Vi vill inte ha bort den, men kan tänka oss att minska ner dess storlek ordentligt om det går att göra bra/snyggt. Vi sågade en del i den i våras och hoppades att det skulle räcka. Men när löven kom på trädet igen ser vi att vi hade behövt ta mer.

MEN:

NÄR? och HUR? minskar man ner storleken på en bok? Både höjd och omfång på trädkronan.

Grannarna ligger på, och har kollat upp en kille som kan komma i början av juli och ta ner delar av trädet. Men är det rätt att göra det då? Och vad är bäst för att vi ska få ha ett FINT träd kvar?

Vill inte förhasta oss i det här beslutet.

/Maria o Tobias
KURT
Boken har säkert stått där länge, grannarna har nog inte bott där länge! Förmodligen stod boken där redan när grannarna flyttade dit, om de inte gillar den så kan de ju alltid flytta!

Det är aldrig lyckat att kapa stora träd. Man kan glesa ur kronor, men annars är det inte någon bra idé att kapa, det blir aldrig fint.
Rafael
Det gäller förvisso i första hand fruktträd, men kolla ändå
http://www.juniper.se/tradvard/artikel2.htm
innan du släpper loss någon på ditt fina träd.
Tror inte din granne har någon som helst rätt att kräva att du
gör något åt det, på mindre än att trädet hotar att ramla på dem.
mariamlycke
Tack.

Grannen har bott ca 8-9 år i sitt hus, och ja, boken stod där då de flyttade in. Men de har hela tiden velat bli av med den.

Jag kan hålla med dem om att den skuggar (kedjehus ligger tätt) men jag vill inte förlora mitt träd.
Trädet är kapat (ja RAKT AV) en gång för ca 3-5 år sedan, och det blev inte bra, det kna vi se. Vissa grenar är döda och de kapade stammarna är inte helt friska, så vill vi inte göra igen.

Men vi känner att vi behöver lite mer "kött på benen" för att få dem att lugna sig.

CITAT (Rafael @ 21-05-2007, 13:32) *
Det gäller förvisso i första hand fruktträd, men kolla ändå
http://www.juniper.se/tradvard/artikel2.htm
innan du släpper loss någon på ditt fina träd.
Tror inte din granne har någon som helst rätt att kräva att du
gör något åt det, på mindre än att trädet hotar att ramla på dem.

Tack, där fanns nyttigt att läsa. Och där står ju också det som vi märkt. Dvs att det blir röta på de kapade stammarna, och att trädet på sikt mår dåligt av att kapas så pass mycket.

Skönt att ingen av er tror att de kan kräva något av oss iaf. Men man vill ju gärna vara hjälpsam om det går. Fast inte på bekostnad av ett gammalt fint träd...
Stella-Polaris
Bok är inte det bästa trädet att kapa och beskära. Visserligen ger det nya skott men det kan vara väldigt sporadiskt.

Å andra sidan är en bok inte det lämpligaste trädet vid ett kjedjehus. Vad skall du göra när det är 20m?? Att låta det växa fritt är otänkbart i längden. Den kommer att breda ut sig som den värsta sparbanksek. Dessutom riskerar den att påverka huset negativt, i form av fukt, om den står nära.

Bokar är vackra när de har plats att breda ut sig på. Men en stor bok i mindre villa eller radhusträdgård???

Hadde det varit en björk med dess glesa krona hadde jag hållt med dig men en bok med dess kompakta lövverk???

Vacker eller inte så förstör den för grannen och kommer förstöra än mer för varje år som går om inget görs...

Förstår att det skär i själen att sätta sågen i den. Beskärning kan ju göras men jag tror det blir svårt att få ett bra resultat.

Någonstans går gränsen för vad man kan anse rimligt att ha i mindre trädgårdar. Om grannen nu har en stor trädgård är det en sak men om han har en mindre så kanske man skall tänka på grannsämjan..

Kanske plantera en ny bok men något mindre? Prata med grannen så kanske han betalar den...
mariamlycke
Just detta är så trist. jag vill INTE bråka med grannen. Trädet står inte för nära husen, så just det är ingen fara (det håller grannen med om). Men jag hade hoppats att man kunde ha kvar trädet, om är mindre.

Vi kommer hur som helst försöka minska ner trädet. Men NÄR görs detta bäst?? Höst? Tidig vår?
Sen får vi hoppas att det iaf blir hyfsat snyggt och fint.

Plantera ny bok känns som ett jätteprojekt... Då spar vi nog hellre på ett kapat träd och har som klätter o gungträd.
Ophelia
Jag hade kontaktat en arborist och inte försökt själv. Låter riskabelt om det redan tidigare är nedkapat och de skott som finns inte ser bra ut samt en del döda grenar. Boken kan ju helt enkelt vara på väg att dö (röta i stammen?) och ett 15 m högt döende träd i en kedjehusträdgård bör nog inte stå kvar.

Den kille som grannarna kollat upp kanske är arborist. Han tänker ju varje fall varje fall komma vid en lämplig tidpunkt, då bok beskärs (om nödvändigt) under JAS.
mariamlycke
Vi har nu beslutat att ta hit den killen som grannen kontaktat. Han kommer i början av juni och tittar på trädet, så får vi diskutera då hur vi bäst gör. Vi vill så klart inte ha kvar ett dåligt/döende träd.

Men då vet jag att juli är en ok månad att göra jobbet iaf.

Tack för synpunkter.
Cilla
Formellt om träd är saken klar numera. Många fall har tagits upp i olika instanser som gäller t ex stora träd i radhusområden, på små tomter, fall där träd skuggat eller släppt löv på annans tomt, mm och trädägaren som velat behålla trädet har vunnit. SKuggning, nedfall av löv mm är fotfarande något som betraktas som att man får leva med om man valt att leva i ett område med en granne som har en tomt och man har rätt att ha vilka träd man vill på sin tomt. Däremot om grenar eller rötter växer in och är en olägenhet för ens granne, har grannen rätt att begära att man tar bort grenarna eller rötterna som växer in på hans tomt. Grannen har däremot inte rätt att själv ta bort grenar eller rötter utan ska be trädägaren att göra det själv först.

Vad man kan göra för att grannsämjan ska bevaras så god som möjligt kan man ju bara avgöra själv, och det gäller väl att finna en balans där man varken sväljer för mycket av den andres synpunkter, samtidigt som man försöker gå till mötes. Rimligt är väl att om grannen ber en ta ned eller minska något man har och tycker om på sin tomt, att den grannen också erbjuder något tillbaka som är värdefullt för en själv. Personligen kan jag inte förstå varför just träd är det som grannar tycker sig ha rätt att begära ändring av, när man inte kan begära samma sak om man t ex tycker att ett hus är fult, har fel färg, eller om grannens grillanläggning som både kan vara ful och osa...

Bok blir inte bra när den reduceras, varken estetiskt eller biologiskt. Bokar svarar inte bra på att formas, glesas och än mindre att stympas. Bokar som beskärs fel och som har lite tyngd och storlek kan bli farliga. Beskärning för att t ex stamma upp eller ta bort farliga grenar görs i JAS; dvs juli, augusti, september.

Om grannen kontaktat en arborist så är det gott nog, men du ska veta att det finns många som kallar sig för läkare i trädbranschen... Du kan maila mig namnet så kanske jag vet vem det är, förhoppningsvis är det en av de seriösa.

soulfire
Hej
jag har också tre jättebokar som står nära min grannes gräns. Vår granne är som tur var mest intresserad av att träden ska må bra först och främst. Jag hade en arborist som var och tittade på dem och han sa att om vi glesade ut dem så skulle det bara växa ut på 2-3 år.
Alla snitt som skulle ge en diameter på mer än 15 cm skapar ett allvarligt sår på trädet och riskten var att de skulle bli skadade, få röta och en dag falla.
Och det vill vi inte...

samtidigt....

så har vi en granne som har har en skog med träd som står jättejättetätt och de hänger ut över vår tomt och skuggar ganska mycket. I höstas föll tre träd ner på vår tomt och krossade vår bod, mina perennsådder wink.gif och orskade en otrolig röra som har tagit ett halvår att få ordning på. Alla träden hade en extrem röta i rotvältan och var enormt höga med dåligt grenverk...
Trots detta tror jag inte att vi har någon rätt att be dem ta ner träden som växer 1 meter ifrån vårt stengärde och hänger ner över tomten...

- usch jag förstår att du är i en knipa, jag vet för jag är i samma situation själv men på båda platserna...

Ni som kan det här med träd, vad tycker ni att man kan be om ? ALltså inte kräva, men be om?
Cilla
Jag tycker att man ska börja med att lyssna på den andra partens intressen i första hand, och se till att den lyssnar på ens egna. Många har så bråttom när det ska beslutas kring träd att de inte hinner fundera ut olika erbjudanden man kan ge grannen för att möta hans intressen.

Ofta handlar det om sol och utsikt. Det hjälper att man går in till grannens tomt och sätter sig in i hur denne ser på ens träd. Om utgångspunkten är att man vill behålla sina egna så ser man med hans ögon kanske annat som kan göras för att ge mer av det han vill ha. Och om man är den som önskar att grannen tog ned sina träd så hjälper det att trädägargrannen är med och försöker hjälpa till med olika alternnativ för att ge mer av det man vill ha.

Riskträd, dvs sådana som kan orsaka skada när de eller tunga grenar faller, bör man ta in expertis för att bedöma. Om det är grannen som är orolig så är det bra om denne är med eller har samtyckt till vilken arborist man ska anlita. Jag tycker inte det är konstigt om man i ett samtal med en granne ber denne att kolla sina träd, att de inte faller över ens tomt, och att man gärna vill veta vad en undersökning sagt om dem. Jag tycker inte heller att det är konstigt om den trädägare vars träd fallit över grannen erbjuder en rejäl ersättning för sitt misstag att inte fälla dem i tid.

Och återigen - man har inte formell rätt att begära att grannen tar ned träd som skuggar eller fäller löv på ens tomt eller som man på annat sätt tycker är estetiskt opassande, men man kan naturligtvis komma med förslag. Men man har formell rätt att begära att grenar som växer in på ens tomt avlägsnas om de innebär olägenhet. I första hand ska trädägaren få chans att ta bort grenarna själv.
mariamlycke
Tack Cilla för dina utförliga svar.

Vi är ofta i grannträdgården eftersom barnen leker lika mycket i båda trädgårdarna. Vår bok är fin, men den skuggar jättemycket hos dem, och jag har förståelse för att de vill att den ska bort.

Vi har nu kommit till en bra överenskommelse och jag tror att det kommer att ordna sig. Och framför allt så känner vi att vi inte vill ställa till med bråk pga ett träd. Det är ju trots allt ett träd...

Vi kommer att prova att ta ner det en bit och glesa ut, allt beroende på vad trädkillen säger. Vi har beslutat oss för att dela på kostnaden och grannen har lovat att forsla bort riset själv om inte vi kan hjälpa till just då. Vår bebis beräknas komma i de dagarna som vi ev tar ner trädet.

Men det ska bli spännande att se vad trädkillen tycker att vi ska göra. Har inte namnet på honom tyvärr.

Om du har koll på nån seriös och bra i GBG-området, så får du gärna skicka ett meddelande till mig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon