Full version: vildsmultron
Isabell10
kan man sätta vilda smultron planter i kruka och ha på altanen?
Sailor Pluto
Ja smile.gif .
Isabell10
Hur många plantor kan man ha i varje kruka och ska man göra hål i botten?
Ja hur gör man för att få bästa möjliga skörd av härliga smultron?
ingrid fuxwall
Krukan måste ha hål i botten och hur många plantor beror på krukstorleken.

ingrid
Stella-Polaris
Du kan oxå göra en smultrontavla att hänga på väggen eller en smultron säck att hänga i taket... Dvs som en jordgubbstunna men för balkong och altan..
ingrid fuxwall
CITAT (Stella-Polaris @ 21-05-2007, 22:18) *
Du kan oxå göra en smultrontavla att hänga på väggen eller en smultron säck att hänga i taket... Dvs som en jordgubbstunna men för balkong och altan..

Vad är en smultrontavla?
Sailor Pluto
Det jag tänker på är en sån där lång plastpåse med flera fack som man fyller med jord. De brukar finnas på handelsträdgårdar. Hoppas att ni förstår vad jag menar, är så dålig på att förklara... Har sett att folk odlar både ettåriga ampelväxter och jordgubbar i såna, så det borde väl fungera på smultron också smile.gif .
Cassandra
Se bara till att du köper smultronen och inte stjäl dem.
Fenja
Vill du ha smultronen i flera år och få stora skördar skulle jag köpa eller så en trädgårdsvariant. Bröderna Nelson har fröer till en sort som inte revar sig och smakar jättebra.
Annars tycker jag att man med gott samvete kan gräva någon enstaka planta i naturen i och för sig... biggrin.gif
Mvh
Fenja
ingrid fuxwall
CITAT (Cassandra @ 24-05-2007, 23:37) *
Se bara till att du köper smultronen och inte stjäl dem.

Måste man köpa?
Kan man inte gräva upp?

ingrid
Lemonne

Hmm.. det är dessvärre olagligt att gräva upp växter ute i naturen och ta hem dem... så vitt jag vet...
Stella-Polaris
CITAT (ingrid fuxwall @ 21-05-2007, 22:46) *
Vad är en smultrontavla?

Det är i princip en tunn låda som har små hål, för plantorna, på ena sidan och är fylld med jord. Se bara till att den är tät i botten så inte väggen blir osnygg om du råkar vattna för mycket. Sedan hänger du upp den på väggen... funkar med jordgubbar oxå men då med färre plantor..
Fenja
Så här svarar Naturvårdsverket på detta om att gräva upp, jag fick svar idag!! Jag har upplyst Jesper om att jag kommer att lägga ut svaret här på Odla, så han är medveten om detta.

Hej igen!

Allemansrättens devis är: Inte störa – inte förstöra. Allemansrätten innebär den begränsade rätt var och en har att färdas över och i viss utsträckning uppehålla sig på annans mark – så länge man inte stör eller förstör. Allemansrätten står inskriven i grundlagen (2 kap. 18 � regeringsformen) men det finns ingen specifik lag som exakt anger vad man tillåts och inte tillåts göra i naturen. Allemansrätten bygger till stor del på sunt förnuft.

Naturvårdsverket anser att det inte är tillåtet att gräva upp smultronplantor på annans mark utan att fråga aktuell markägare om lov. Detta gäller oavsett om det rör sig om en eller flera plantor, om plantorna är planterade eller vilda eller om insamlandet är i personligt eller i kommersiellt syfte. Uppgrävning av plantor har inte prövats i domstol, varför det är svårt att säga exakt var gränsen går för vad som är tillåtet i detta sammanhang. Ledning kan eventuellt finnas i 12 kap 2 � 2 st brottsbalken, även om smultronplantor inte nämns i paragrafen. I paragrafen nämns att ”den som i skog eller mark olovligen tager tr�äd, grus, sten, grus, torv eller annat sådant, som ej är berett till bruk, dömes för åverkan”. Det är i detta sammanhanget inte otroligt att anta att en domstol mycket väl skulle kunna tolka in (hela) smultronplantor som just ”annat sådant”, varvid det skulle anses som åverkan att olovligen gräva upp smultronplantor.

Inte heller att gräva upp blommor är tillåtet utan markägarens tillåtelse. Det är emellertid tillätet att plocka bär samt blommor och andra naturalster som inte är fridlysta och som inte nämns i brottsbalkens 12 kap. 2 �.

Mer information om allemansrätten finns att läsa på: www.naturvardsverket.se/allemansratten

Vad gäller fridlysning kan Naturvårdsverket fridlysa arter över hela landet. Länsstyrelserna kan fridlysa arter i respektive län. Jag kan i sammanhanget rekommendera Naturvårdsverkets skrift Fridlysta växter och djur i Sverige som går att gratis ladda ner från Naturvårdsverkets web-bokhandel: http://www.naturvardsverket.se/Documents/b.../bokhandeln.htm

Hoppas att detta svarar på dina frågor. Om något är oklart eller om du undrar över något annat är du välkommen att höra av dig igen.

Vänlig hälsning

Jesper Taube

-------------------------------------------------------------------

Jesper Taube

Naturvårdsverket
Naturresursavdelningen

Swedish Environmental Protection Agency
S-106 48 Stockholm, Sweden
Tel. + 46 8 6981460

jesper.taube@naturvardsverket.se

Mvh
Fenja

Malvia
Bra, Fenja!
Cassandra
Precis vad jag skrev från början när frågan kom upp på forumet alltså. smile.gif Men då möttes jag av flera otrevligheter och spydigheter.
Pirum
Jag tolkar det som att det är fritt fram att ta med sig smultronutlöpare som ej har rotat sig, då det närmast är att betrakta som en plockbar blomma.

Vidare är det olagligt att gå mot röd gubbe, exempelvis, men den riktigt nervöse kan ju skriva till staten, landstinget, kommunen eller kyrkan och fråga om det är ok att ta ett par smultronplantor på den gemensamt ägda marken. Kan inte tänka mig att man får nej?
Svante, zon 1
CITAT (Jesper Taube @ 29-05-2007, 12:39) *
Allemansrätten bygger till stor del på sunt förnuft.

Det var det här med sunt förnuft...

Om man bor i en del av landet där smultronet är en rar och sällsynt blomma, och där man har en naturtyp som inte tål det ingrepp det innebär att man plockar med sig en smultronreva skall man naturligtvis inte göra det.

Samtidigt måste man ju inse att på de flesta håll är smultron ganska vanligt och det är lätt att plocka med sig en nyrotad revplanta utan att vålla någon skada alls. På min villatomt, mitt inne i stan, växer smultron som ogräs i vartenda hörn där man inte kommer åt med gräsklipparen. Därför tycker jag att om bara Isabell10 använder sitt goda omdöme så kan hon utan att skämmas gräva upp några smultronplantor på väl valda ställen, även om det är mot lagen. Då är det ett värre brott att gå mot röd gubbe!
Cassandra
CITAT (Pirum @ 29-05-2007, 17:27) *
Vidare är det olagligt att gå mot röd gubbe

Att gå mot röd gubbe är på intet sätt straffbart.
Cactus
CITAT (Cassandra @ 29-05-2007, 23:16) *
Att gå mot röd gubbe är på intet sätt straffbart.

Men det räknas fortfarande som ett brott, även om man inte längre kan straffas för det.
Pirum
Man kan straffas för det om man går rakt ut i vägen när det kommer trafik och vållar en olycka, om jag fattat saken rätt. Menmen, trafikregler har jag svårt att förstå ibland.
Eva i Västerås
Notera, vad gäller smultronplantor, att man inte får plocka UTAN MARKÄGARENS TILLÅTELSE!
Man kan väl försöka få det då!
Det kan vara krångligt att få smultronrevor att ta sig, så kan man, med markägarens tillåtelse, gräva upp några enstaka plantor, så har man större chans att lyckas.
Jag skulle inte vilja att någon gick och grävde upp mina smultronplantor utan att ha pratat med mig.
Lemonne

Jag håller med dig Eva. Jag tycker det är viktigt att respektera markägaren. Vi har mellan våra åkrar en gammal handelsträdgård där ibland det lyckas ta sig lite perenner då och då. Jag hittade några nattljus som jag bestämde mig för att ta upp till hösten. Dessa märkte jag ut med plastband - och döm av min förvåning så hade någon varit och grävt upp allihop!! På min mark!! -cry-.gif Väldigt ledsamt, jag hade gärna delat med mig av dem om någon frågat mig, men nu slutade det med att jag inte fick några alls.

Så tänk er för. Det är faktiskt markägarens plantor - men odlas inte bären i kommersiellt syfte får man plocka bären. Inte plantan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon