Hej,
Min balkong hemma är skuggig mest hela tiden, det är lite sol ca 2 timmar på morgonen och nån timme sent på eftermiddagen/kvällen. Jag undrar om ni vet några blommor som trivs där, jag har en fuschia och den trivs bra men jag skulle gärna vilja ha lite andra blommor också.
Tacksam för lite hjälp!
Mvh Ching
ching@hammarbysjostad.se
lavendel
28-06-2003, 16:47
Kollade runt lite..det verkar som om petunia,flitiga lisa och gyckelblomster skulle gå bra i skugga...finns säkert fler!
Lycka till...Lavendel
På min balkong som har en timme sol på morgonen har jag lyckats med lobelia och margeriter. Ingen överdådig blomning men tillfredställande dock.
Almdalen
29-06-2003, 10:53
Surfina, Lyckliga Lotta och Murgröna andra alternativ som trivs i skugga.

Du kan också plantera fuchsia, tobaksplanta, olika slags nässlor och har du det varmt och gott så kan du också få en änglis att trivas, har för mig att du skriver att det är lite morgonsol där. Blå vaxblomma och småblommig tagetes men de behöver lite sol och det har du. Du kan odla hostor i kruka och med fördel astible, löjtnatshjärta och fänrikshjärta. Dessa är perenna så krukorna bör vara modell större, ställ dem i en papplåda till vintern och isolera med frigolit och annat som du kan hitta.
Hälsar Anne
I ett hörn dit solen aldrig når har jag min vackraste krukodling. I ett gammalt zinkfat står stor funkia, ett par astible, japansk humle (som klättar på snöre) och flocknävor. Flocknävorna är URfina, blommar just nu så vackert i lila, men jag måste hålla efter dem - får ständigt plocka bort nybildade plantor och sätta på andra ställen så de inte tar över helt i zinkfatet. Det växer så det knakar i det skuggiga hörnet! Andra tips är vintergröna och någon liten rhododendron.
tmf, zon 2
Tilägg till ovanstående: jag har som synes satsat på perenner, men du kanske ville ha sommarblommor? Flitiga lisor brukar gå bra.
Men flocknävan är ett riktigt kap för den som vill ha pålitlig återkommande grönska och vacker blomning i kruka eller på friland. Fantastisk, snabb marktäckare! Av två plantor som jag köpte förra året har jag fått säkert 40 st nya!
astorsdotter
01-08-2003, 11:47
Varför inte prova det du tycker är vackert? Jag har en balkong i nordväst och ett hyreshus som skymmer solnedgången. Därför är det bara några timmar sol på kvällskvisten. Krasse, olika pelargoner, basilika, humle, blomman för dagen mm mm allt växer så det knakar vilket gör mig skeptisk till vad som "ska" gå och vad som funkar ändå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.