catlady
Räddade ett par torra krukhortensior med massiva blommor från att slängas av grannen och undrar om jag kan plantera dem utomhus och få dem till att bli fina buskar? Vilket läge och jord gillar de? Ska jag klippa av blommorna för att främja bladtillväxt? Har ni några erfarenheter?
Alexander-VG-zon3
väldränerat men fuktigt på sommaren sur jord ,, mina fryser ner hos mig men hos dig kanske dom inte gör det . läge öst-väst-norr
Stella-Polaris
Jag planterade ett par torra krukexemplar förra året. Både i halvskugga och sol. Alla kom snabbt igång och blommade bra. I år lever alla men allt ovanjordiskt av bortfruset så de kommer nerifrån. Gissar på att det är en billig variant, som inte är helt härdig i Sverige, som säljs i krukor överallt nuförtiden..

Dock brukar ju reklamen säga att de blommar på årets skott. Så själv väntar jag med spänning på om mina kommer att göra så.
catlady
Jaha, vill de ej ha söderläge? Bra att veta, jag hade nog planterat dem fel och solgassat ihjäl dem! Jag tror jag har neutral jord men hoppas de klarar sig ändå.
Alexander-VG-zon3
CITAT (catlady @ 22-05-2007, 22:44) *
Jaha, vill de ej ha söderläge? Bra att veta, jag hade nog planterat dem fel och solgassat ihjäl dem! Jag tror jag har neutral jord men hoppas de klarar sig ändå.

min mår inte bra i full sol nu ,,, har flyttat den från norr där den frös ner duktigt sen så flyttade jag den till varmare delen av trädgården där det lätt värms upp till +35c +40c och full sol så detta blir första sommaren i lite soligare å hetare läge så får se hur den klarar sig den har fått en sol skadad gren . klara den inte sommaren så bra så planterar jag min långt in i skogen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon