zizzer
Förra året hade jag en passionsblomma ute, vet ej vad den heter, men blommorna var lila. Humlorna var komplett galna i blommorna.
Det kunde vara 10 st på varje blomma.
När jag studerade fenomenet närmare verkade det som om dom drack sig redlösa på nektaren, och blev slöa, för att efter några dgr falla ner livlösa på marken. Då var det en stor genomskinlig "klump! vid baken.
Vi kunde aldrig riktigt njuta av blommorna för vi såg dom knappt för alla humlor. En mindre blå passionsblomma var dom inte lika roade av...
Är det så när ni har era Passionsblommor ute också...alla bekanta som kom hit stod lika förundrade som oss.Desktop/ confused.gif

Bilden är inte så bra, men det syns ett gäng som frenetiskt mumsar...

[attachment=2956:humlor_.png]
lissa
Wow, det är väldigt intressant det du berättar..och att dom bara tyckte om en sort betyder ju att dom fick något extra av just den passin...
Nektaren kanske jäste i deras kropp och blev till alcohol, och det kanske blev för starkt för dom.. Det där att dom hade en klump som var genomskinlig i bak verkar ju konstigt....Hoppas någon som har biologiska studier ser det och ger oss en förklaring.. Bra kort fick du in också
Gurkan
Odlar ingen passiflora här men jag har sett humlor som däckat efter att ha festat för mycket bland såväl solrosor som på kronärtskocka. Dom sörplar på tills dom är helt redlösa ... inte utan att man blir avundssjuk ibland. rolleyes.gif
lissa
biggrin.gif biggrin.gif kan det vara möjligt att dom har kommit på vilka som jäser.....Det låter ju jättekonstigt, och det måste vara en speciell upplevelse att se dom på det viset biggrin.gif
zaaritha
Brukar ligga redlösa humlor under blommande lind o lönn--också............
lissa
Nej nu börjar jag bli riktigt nyfiken på vad som händer med humlorna...kan dom kanske ha något i kroppen som omvandlar nektaren på något vis...eller kan det vara att dom har allergi mot frömjöl laugh.gif laugh.gif
Allvarligt talat så är det något mystiskt som händer, för nu handlar det ju om alldeles för många växter för att det ska vara någon enstaka händelse..
KURT
Jag är inte säker på att de är berusade, de kanske bara har ätit extremt mycket så att de inte klarar av att flyga.
lissa
Ja det sägs ju att humlan har proportioner som är alldeles för stora för att dom ska kunna flyga....men dom vet ju inte om det, så därför flyger dom ändå biggrin.gif
zizzer
Det undligaste tycke jag var att dom åt tills dom dog(föll livlösa ner på marken), fick sopa upp dem från altanen varje kväll...
Vet ej vad det finns för olika arter av humlor, men det såg ut som en mängd olika arter: stora, små, ljusa, mörka, randiga och enfärgade(kanske bara olika ålder, vad vet jag)...
Borde dom inte känna om det var "giftig" nektar, eller åt dom helt enkelt ihjäl sig? dunno.gif
lissa
Dom kanske bara hade svimmat...eller också tyckte dom kanske att det skulle vara skönt att göra en " siesta" efter en ovanligt stor middag biggrin.gif
Gossen Ruda
Det förekommer uppgifter om att vissa lindar producerar nektar som humlorna inte klarar av utan dör. En del säger så, andra säger att det inte funkar så. Det är väl personliga uppfattningar, ingen har forskat ordentligt på saken. Inte heller på passionsblommor. I naturen möts inte dessa blommor och humlorna, dom senare tillhör nordligare breddgrader. Humlorna kan nog inte själva avgöra om nektarn är farlig för dom. Sen finns det en annan möjlig förklaring, och det är att det var utslitna arbetshumlor som slutade sina dagar här. Det kan man se frampå eftersommaren på exempelvis tistlar. När på året inträffade detta? För övrigt är det mest jordhumlor som syns på bilden, dom med vit ända.
zizzer
Juli augusti o septemper -06 kalasade humlorna så dom dog... dom var inte bara avsvimmade o tog sieste flirting.gif utan stendog!
Min mindra passionsblomma var som sagt inte lika intressant...

denna jättestora växt satt i en stor urna...den fick vara kvar ute över vintern, jag struntade i den, för jag tyckte synd om humlorna...
Gossen Ruda
Juli är för tidigt för utslitna humlor så förmodligen var det något dom inte tålde.
KURT
I slutet på den tidigare tråden om döda humlor konstaterades att humlor kan dö av näringsbrist. I det senaste avsnittet av det utmärkta radioprogrammet Naturväktarna, bekräftade entomolog Anders Albrecht detta. Han menade att man främst hittar döda humlor i anslutning till starkt doftande blommor (t ex Lind eller syren). Doften lockar dit många insekter och nektarn tar slut men humlorna fortsätter söka nektar eftersom det fortfarande doftar.

Man kan testa om det är näringsbrist som är problemet genom att sätta någon/några desorienterade humlor på en bit hushållspapper som man fuktat med sockervatten, då kvicknar de till om de lider av näringsbrist!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon