Full version: Rockdust...
zizzer
...är det någon som känner till var man kan få tag idet?
Har sökt på nätet men hittar inte var man som privatperson kan köpa detta...

tack
/zizzer
Tapio
Halaj!

Rockdust vet jag inte vad det är, men det blir väldigt mycket stenmjöl när man borrar efter vatten och bergvärme. Kan det vara en ledtråd?
Annars kanske det finns vid stenbrott?

//T
Bitta98
W I K S U N D S T R Ä D G Å R D är återförsäljare för Seer:s Rockdust i Sverige de säljer till privatpersoner. Gå in på deras hemsida ch kolla. www.wiksundstradgard.se
naturodlaren
Hej, stenmjöl finns att köpa på COOP i Uppsala under namnet, Mineralkraft, jag tror även att det går att köpa direkt, kolla hemsidan. www.mineralkraft.se
Soliga hälsningar
naturodlaren
Hej, jag har pratat med en person som är väl insatt i odling och tydligen kommer stenmjöl i sin mest effektiva form att säljas i hela Sverige i vår. Låter lite kryptiskt men jag har lovat att inget säga.
Soliga hälsningar
KURT
CITAT (naturodlaren @ 14-09-2007, 19:54) *
Hej, jag har pratat med en person som är väl insatt i odling och tydligen kommer stenmjöl i sin mest effektiva form att säljas i hela Sverige i vår. Låter lite kryptiskt men jag har lovat att inget säga.
Soliga hälsningar

Var det en givande samtal att tala med dig själv? Och hemligt är det också, med olika effektiva former av stenmjöl.
puskas5
Jag instämmer med Kurt. Det verkar som om "naturodlaren" håller på med produktlansering. Inget fel i det kanske men det bör ske öppet. Och om "naturodlaren" känner någon som vet mycket om saken vore det intressant om vederbörande ("naturodlaren" själv?) delgav oss andra sina kunskaper. Det vore till exempel intressant att få veta om det har gjorts några oberoende undersökningar om odlingseffekterna av att man tillsätter stenmjöl (rockdust, borrkax mm). Just nu känns det lite som med Skurupsborret och jordisering. Det snackas en massa men hållbara belägg tycks saknas.
Själv har jag blandat ner borrkax i mina hushålls- och latrinkomposter vilket tycks ha ökat deras fukthållande förmåga rejält. Jag har också blandat ner borrkax i en del av pallkragarna där jorden, mest trädgårdskompost, torkar ut fort. Det ska bli intressant att se nästa år om jordens fukthållande förmåga ökar och om dessutom avkastningen ökar. Fast vad är det i så fall som driver på, bättre fukthållning eller tillsatts av mineraler, eller bådadera? Forskning behövs.
naturodlaren
Hej, att vara försäljare är egentligen ej min sak. Men när man träffar på något som fungerar (se rockdust, Skottland) även Australien har haft goda resultat. Personligen, det kan dock beror på andra saker, men stenmjölet jag köpte på Nordiska Trädgårdar, har haft en positiv effekt på mina morötter och tomater.Jag har även köpt Rockdust som jag ska hälla på mina jordar i nu i höst ,för att se verkan nästa år. Jag är ny i trädgårds sammanhang, som jag har förståt grundtanken med denna sight, ska allt vara utvecklande,dock med ekologisk framförhållning. Ej hugg och negativt tänkande när nymodigheter kommer, man ska ej köpa allt man hör men ???
Varma höst hälsningar
puskas5
Sedan jag blandade stenmjöl (borrkax) i min hushållskompost har dess fukthållande förmåga förbättrats väsentligt. Efter fyra veckor känns komposten som en väl urvriden disktrasa, precis som den ska. Tidigare torkade den ut när jag inte var i fritidshuset under några veckor. Då flyttade myrorna in. Nu har de flyttat ut och in har, glädjande nog, en massa maskar flyttat. Tidigare hade jag nästan inga maskar i komposten. Jag har goda förhoppningar om att hushållskomposten kommer att bli ett bra, fukthållande och näringsrikt jordförbättringsmedel nästa år.
kerstin z5-6
och stenmjöl kan köpas på varenda grusfirma 200 kr per ton -är ett av de dyrare priserna .. jag betalar mindre på min lokala firma om jag hämtar själv whist.gif
puskas5
Jag ringde en brunnsborrare och frågade om jag fick köpa borrkax av honom. Han sa att han hade ett upplag inte långt ifrån mitt fritidshus och att jag kan åka dit och hämta så mycket jag vill ha - gratis. Jag har hämtat 4-5 latrintunnor fulla och ska hämta mer till våren. Det är bra mycket billigare än Rockdust från Wiksunds trädgård (svindyr frakt dessutom) men jag vet ju inte om borrkax från det svenska urberget har samma verkan på växtligheten som Rockdust påstås ha.
KURT
CITAT (puskas5 @ 22-09-2007, 22:08) *
Jag ringde en brunnsborrare och frågade om jag fick köpa borrkax av honom. Han sa att han hade ett upplag inte långt ifrån mitt fritidshus och att jag kan åka dit och hämta så mycket jag vill ha - gratis. Jag har hämtat 4-5 latrintunnor fulla och ska hämta mer till våren. Det är bra mycket billigare än Rockdust från Wiksunds trädgård (svindyr frakt dessutom) men jag vet ju inte om borrkax från det svenska urberget har samma verkan på växtligheten som Rockdust påstås ha.

Nej det är nog inte alls samma sak. I Skotland har de säkert en druid som läser hemliga formler över det stenmjöl som de producerar där! Och att själv ge sig på att använda t ex en ringtrumma medan man lastar stenmjölet kanske kan vara farligt.
kerstin z5-6
giggle.gif jissus smile.gif men mina lavendel växer bra i mitt stenmjöl ändå -utan druid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon