mogge92
21-05-2007, 15:00
Hej hej! Nu har mitt växtberoende tagit over helt och hållet så snart ska jag beställa minikiwis ifrån odla - trots att jag redan har en självfertil sort i växthuset

Men dom här hade jag tänkt att plantera utomhus - i zon 4 alltså. Men jag skulle gärna ta emot tips om hur jag ska plantera dem för största möjliga villväxt också vidare.
Spaljerat i söderläge är väl det bästa. Jag har själv en som står mot en södervägg och den överlevde vintern helt utan problem.
mogge92
21-05-2007, 16:40
ok, men hur vet man Vad som är söder utan en kompass?
cecland
21-05-2007, 17:41
Titta på en karta där ditt hus är med...
eller på google earth...
eller titta i vilket väderstreck solen går upp = öster
Alexander-VG-zon3
21-05-2007, 18:22
norr - skugga alltid
söder - sol alltid
öst - sol på morgonen där kommer solen upp
väst - sol på kvällen där går solen ner
kiwi - söder sidan på huset ha gärna svart eller mörkt grus på ytan sen jord väldränerad men inte allt för torr på sommaren .
mogge92
21-05-2007, 19:10
hrm efter lite undersökning har jag hittat södersidan, men bara ett problem; på sädersidan har jag väldigt svårt att spaljera upp dem efterso men altan är i vägen.
Alexander-VG-zon3
21-05-2007, 19:18
sätt den där den får plats och mest vindskydd . täcker du markytan med grå-mörk-svart grus så värms stenen upp och det blir varmare runt växten vilket den vill ha och hittar du ett vindskyddat ställe vid söder sidan av huset så blir det zon 3 där
mogge92
21-05-2007, 19:26
ok, hur kan jag förvänta mej tillväxten första åren? relativt stor har jag en känsla av. Jag tänkte på om jag kunde skaffa nått stort att spaljera den emot.... och sen; är det ett träd med slingrande växtsett eller är det en slingerväxt helt och hållet? det svarta gruset ska jag iaf använda
Alexander-VG-zon3
21-05-2007, 19:32
jag vet inte hur dom växer, tyvärr . men skulle tror det är en slinger/klätter växt med förvedade rankor/stammar/lianer
mogge92
21-05-2007, 19:41
jaja det ordnar sig säkert det där

nu har jag iallafall lite koll
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.