peppina
Hej på er!

Jag har tänkt anlägga en liten kryddhörna/uteplats invid huset med ett litet bord och två stolar så man kan sitta och njuta av dofterna. Jag har tänkt att området ska vara ca 3*3m. Vet inte om jag ska ha trall, singel eller sten som underlag ev vindskydd ut från huset mm.

Nu vill jag ha tips och ideér och gärna bilder på era egna kryddhörnor smile.gif Något särskilt jag bör tänka på?

Mvh Stina
cecland
Jag har ingen kryddträdgård, men kan tipsa om Allt om Trädgårds senaste nummer (nummer 7 alltså) - där fanns en artikel som hette "Inred din köksträdgård". Dessutom tror jag att det var lite uteplatstema i det numret också. Finns kanske på biblioteket om du inte har den själv.

Du får säkert bilder från folk här snart också...
peppina
Tack för tipset! Får springa och köpa den imorgon smile.gif

/Stina
Alexander-VG-zon3
vill du täcka jorden runt växterna med nåt så du menar??
för ska du göra det så vill kryddväxter ha det varmt , och då ska du täcka marken med svart/mörk/grå grus eller singel i den färgen . den mörka stenen tillför varme är det. ett soligt hörn så kan det gå upp till över +30c +40c med sån grus/singel och det gillar kryddväxter.

jord - sandig och grusig jord (ren sandjord) och kalk rik ingen gödning behövs och dom första åren behövs vatten men när dom etablerat sig kan dom klara svår torka
läge - dom flesta vill ha full sol som är vindskyddat på vintern

vilken zon bor du i ??

växter du kan ha
lavendel,isop,oregano,mynta,kyndel sorter (inte den ettåriga),salvia,malört,nepeta,dragon,grå-krydd-back-citron-apelsin timjan,citronmeliss,rosmarin zon 1 bara , med regn och vindskydd i zon 2

du kan även läsa här
http://www.odla.nu/artiklar/kryddtap.shtml
http://www.odla.nu/artiklar/kryddtap2.shtml
noora
Mitt kryddland är inte direkt någon hörna, kryddlandet ligger mitt i gräsmattan smile.gif Jag har inga riktigt bra bilder på det än, det är lite svårfotograferat.

Mitt tips är att se till att man kan nå doftande kryddor från i alla fall en del av sittplatserna. Det är kul att sitta och klappa på kryddor så att doften sprider sig smile.gif Jag brukar vilja ha en låg sittplats i mitt kryddland, men en annan variant är ju att ha upphöjda bäddar eller att välja höga kryddor nära sittplatserna.

Sen är det ju alltid bra att fundera på placering och plantering av örterna utifrån hur dom vill växa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon