Lars-Olof Arvids
Här är några trevliga smådjur som jag fotograferade på min äng nu i helgen:

[attachment=2967:Bärfisar_600.jpg]

Ett par vanliga bärfisar på en överblommad maskros.

[attachment=2968:Krabbspindel_600.jpg]

En krabbspindel och en liten skalbagge gömmer sig i en klockhyacint.

[attachment=2969:Humla_600.jpg]

Vem är detta som har landat på ett tulpanblad? Humla? Bi? Fluga?

Olle
Piccante
Vackra bilder Olle yes.gif sista bilden är väl en fluga confused.gif
amaira
Du tar verkligen fina naturbilder Olle!!! Visst är det roligt att fota?

Vill ni ha svar på den sista bilden? yes.gif Okej! Jag brukar titta på ögonen. Ögonen är själens spegel, sägs det. Och denna varelse har en flugsjäl, som stjäl sin identitet från humlorna, vilket den har sina skäl till. tongue.gif

Flugan är en blomfluga med namnet Merodon equestris, narcissfluga på svenska. Tyvärr lever larven i lökar, gärna av narcisser, påskliljor t.ex.
Lars-Olof Arvids
Tack Amaira!
Merodon equestris, det ska jag försöka komma ihåg. Någon matbrist lär inte larverna få, för jag har gott om olika narcisser både i ängen och rabatterna. Ännu blommar de fint, men skulle det bli några större angrepp får jag väl sätta något annat istället.

Jodå, att fota är skäligen roligt! biggrin.gif Min nya kamera har 20 cm närgräns, vilket räcker för åtminstone lite större insekter. Sedan kan man förstås beskära bilderna, som jag har gjort med alla tre här. Däremot har kameran bara 4x zoom, så när det gäller t ex fåglar och vilda däggdjur kommer jag nog att fortsätta ta diabilder ett tag till.

Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon