Full version: Okänd blomma
Jemtlandsstôrsan
Var ute med hunden i dag och hittade några blommor jag ej känner igen. Tog hem en liten bukett o tog kort på. Är det någon som kan säga vad det är? Jag bor i zon 6 och dom växer i en slänt åt öster o blommar för fullt nu i maj. Ev. kan det vara någon rabattblomma som följt med avfall för det är en massa sågspån o dyligt ovanför slänten. Dom doftar gott, något liknande pingstliljor. Själkarna är ihålig och "vattniga" ungefär som narcisser. Är det något som jag kan ta hem o plantera i vår blivande rabatt eller kommer dom att föröka sig väldigt mycket.
[attachment=2975:100_0015.jpg] [attachment=2976:100_0014.jpg]
Tesa
Ser ut som Corydalis nobilis, sibirisk nunneört...sprider sig rätt så bra, ja..
Jemtlandsstôrsan
Tack ska du ha. Har kollat bilder på internet nu och det stämmer. Skulle tro att någon har tröttnat på plantorna och slängt dom i slänten. Det är väldigt fint när dom kan växa fritt. Och dessutom doftar dom så gott. Såg att det fanns en röd nunneört. Dom var väldigt vackra men dom går väl knappast här uppe.

Får väl se om jag tar någon planta och sätter i rabatten jag ska göra i ordning, eller kanske bättre att sätta bredvid buskar som jag ska sätta där vi hade en berså som nu är bortgrävd. Då kan man hålla dom i schack med gräsklipparen.
ingela 3113
Hej.
Tycker inte att det ser ut som en Nunneört. Är bladen lite gummiaktiga? Om så är fallet så har jag en likadan. Den sprider sig inte
så mycket men kan bli ganska hög, ca 60cm. Vet tyvärr inte vad den heter, skall försöka att ta reda på det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon