mogge92
21-05-2007, 19:31
Hej hej! Jag har gått en sväng i skogen aldeles nyss. Då såg jag någonting oerhört vackert - en stor yta med en massa körsbärsträd i blom

Jag har sett den förut och det är 4 stora träd 10-20 rättt så stora och ett stort antal småträd. Men nu undrar jag om jag kan gå dit och gräva upp ett litet träd och plantera hemma? eller skadas rötterna för mycket? Tacksam för svar
Stella-Polaris
21-05-2007, 20:03
Är det inte fågelbär, dvs en vild form av körsbär? Bären går att äta men det är inte lika bra som ett riktigt körsbärs träd..
mogge92
21-05-2007, 20:25
nej då det är körsbärsträd, för 60 år sedan var det en gård där men nu är den borta o det enda som är kvar är körsbären
Stella-Polaris
21-05-2007, 20:49
Du kan plantera om dem nu men får ev bättre resultat om du väntar till hösten eller tidig vår.
Försök att få upp den med ett så stort block som möjligt och flytta den med hela blocket. Minska på lövytan så du får bättre balans mellas rot och topp. Slå av rötterna på ett par plantor som du har i reserv till nästa år. De utvecklar då en bra buskrot,,
Små plantor <60 cm är bara och flytta..
Hoppas skogen är din egen!
Big Gardener
21-05-2007, 21:14
För att ta upp träd i skogen behöver du markägarens tillstånd, om det således inte är din egen mark. Se också till att det inte är naturskyddat på något sätt innan du börjar gräva.
Att flytta mindre träd brukar gå bra, MEN det är oerhört viktigt att få med ordentligt med rötter. Träd som har stått på en och samma plats har oftast ett vädligt utbrett rotsystem vilket gör att stora delar av det försvinner när man gräver upp trädet. En sådan trädflytt kan vara fatalt för ett träd om det inte görs med stor försiktighet. Tidpunkt är lämplig vid sen höst efter att bladen har fallit av eftersom trädet då börjar gå in i vila och förbrukar väldigt lite vatten. Dessutom är det viktigt att ge trädet goda förutsättningar vid en flytt med mycket väl preparerad plantgrop och regelbunden stödbevattning kommande säsong.
Att beskära trädets ovanjordiska delar i samband med flytt är inget jag rekommenderar, och absolut inte när det gäller körbärsträd. Kronan och veden är trädets energiproducent, lagrade energireserv och hormonssytem i ett. Om detta försvinner kommer trädets etablering att försvåras avsevärt och kronan kommer inte att få någon naturlig utveckling vilket är väldigt sogligt om du gillar blomningen.
mogge92
22-05-2007, 17:14
ja då, jag har markägarens tillstånd
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.