Ja...här sitter man och funderar över äppelsorter...flera av de godaste har ju några år på nacken...Cox's Orange, Belle de Boskoop, Gravensteiner, Åkerö...och...Granny Smith.
Jag vet att en del inte är så förtjusta i Granny Smith, då den är en extremt massproducerad frukt som ser blank och tråkig ut. Men jag tycker faktiskt att det är ett fantastiskt äpple, kan inte komma på något äpple som liknar den.
Och där är problemet.
Jag skulle gärna odla Granny Smith, men förstår det som att det inte går bra i min klimatzon. Så finns det några liknande alternativ? Bryr mig inte om färg eller stöttålighet, etc, men är ute efter den saftiga smaken. Kan inte beskriva den, men 'alla' vet ju hur Granny Smith smakar.
Har köpt några ekologiskt odlade Granny Smith från Argentina...vansinnigt goda...speciellt idag som jag verkar ha ett sug efter saftiga och krispiga äpplen, har dragit i mig 3 på en kvart.
(Granny Smith verkar dock ha något ojämn smak, ibland kan man komma över parti som smakar noll och intet - men detta parti var super)
Vill bara lägga in en rad om Golden Delicious också, det är ett av mina hatobjekt, men även där har jag hittat hyfsat goda ekologiska. Tror inte att ekologiska äpplen med nödvändighet blir godare, men tusan vet efter dessa Golden Delicious...