Full version: Nattfrost
Andrea80
Hej!

Jag behöver lite råd angående min purpurvinda som jag sådde inomhus i april och som nu vuxit sig ohanterbara inomhus.
Tanken är att dessa skall klättra uppför en spalje som jag har på balkongen. Just nu försöker jag att härda mina växter, men det är jobbigt att bära allt (massor av lådor och krukor) ut och in hela tiden och just purpurvindan är extra jobbig!
Nu till min fråga: Kan jag låta just purpurvindan vara ute över natten? Bor i zon 6 (Östersund) och risken för nattfrost finns såklart fortfarande- och kommer troligtvis att inträffa. Klarar sig purpurvindan om jag täcker över med fiberduk på natten?

Tack för svar
Drontan
Svårt o säga... möjligtvis med flera lager fiberduk o skyddat läge. Men varför riskera förlora hela sådden? Prova med en planta först en vecka, går det bra för den så sätt ut resten. Håll koll på väderraporter o termometern. Börjar det krypa mot nollan så bär in allt igen.
Alexander-VG-zon3
den klarar sig runt till +5c sen behöver den skydd ,, köp grön vinter väv och skydda den med om det går under +5c ,, är det kallt flera nätter och dagen inte riktikgt sommarvarm än så kommer den tillväxt att sakta ner men är det bara under +5c ett par nätter och dagen är varm så bromsas inte tillväxten ner men är rädd för att hos dig att tillväxten bromsar ner så jag skulle vänta med att ta ut den på natten och så fall på dagen bara
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon