vickeva
Min svåger har en underbar rhododendronsamling, massa roddisar i olika färger. Han går alltid runt och pysslar med dem och de brukar belöna honom med rikliga blomningar. Nu har han fått konstiga fläckar på bladen, någon som kan se vad det kan vara. Hade ingen kamera så jag tog några bilder med telefonen, därav den dålig kvalitén.

[attachment=2985:DSC00156.JPG]

[attachment=2986:DSC00157.JPG]
vickeva
Puffar lite på denna tråd och hoppas att någon kan komma med tips och gissningar på vad det kan vara
Ciczi
Hmm... svårt att avgöra med dålig bildkvalitet. Det finns ett antal saker som drabbar Rhododendron.

Tjältorka
Rhododendronmjöllus
Nätstinkflyn
Öronvivlar
Rothalsröta
Bladfläcksvampar - vanlig under fuktiga förhållanden.
Silverglans/purpurskinn

Om jag ska våga mig på en gissning så tror jag på det sistnämnda eller bladfläcksvampar, hittade dock ingen info om bladfläck i min bok.

mvh Ciczi
vickeva
Tack för svaret, det verkar som om det är någon slags svamp alltså..? Det tyckte jag också att det såg ut som.. Har du någon aning om vad man kan göra?
Ciczi
Bladfläcksvamp har jag ingen aning om faktiskt men eftersom jag har tenta på svampar och skadegörare i morgon så är detta vad jag skrivit om silverglans/purpurskinn i mina anteckningar.

Silverglans – Chondrostereum purpureum
Svampen går även på lövträd. Sprids i ledningsvävnad och på bladen lossnar epidermis. När detta sker reflekteras ljuset och så uppkom namnet. Det är en slags vissnesjuka som hindrar transporten av näring i trädet. Den kan spridas via rötterna. Den sprids med basidsporer och skinnet har en purpurfärgad ovansida. Man kan även se det på stubbar av nedsågade träd. Grenverket dör in. Svampens fruktkroppar är sämskskinnslika i karaktären med purpurfärgad undersida. Fruktkropparna växer fram ett par år efter smittotillfället. Det smittar via sår på plantorna. Vid bekämpning anväds beskärning och då skär man in till frisk ved, träden ska ej ha rotkontakt och man ska givetvis använda friskt plantmaterial.

ska söka lite mer på bladfläcksvampar i en annan bok men det får bli efter morgondagens tenta...

mvh Ciczi
vickeva
Lycka till på tentan Ciczi!! och tack för hjälpen
Ciczi
Hittar faktiskt inte så mycket om bladfläckssvampar men hittade några amerikanska länkar som kanske kan hjälpa,

Healthy rhododendrons

Plant symptoms

Annars är mitt bästa råd att beskära bort problemet in till frisk vävnad och inte lägga bladen på komposten utan destruera dem i stället för att förhindra att svampen sprider sig.

Lycka till

Mvh Ciczi
vickeva
Tack snälla Ciczi, jag ska genast vidarebefordra detta till svågern
Ciczi
blush.gif äsch... det var så lite så...

Ciczi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon