Jag har en fin trädgård som tyvärr försummats under några år innan jag köpte den.
Finns bl a ett ca 15 kvadrat jordgubbsland med (enligt grannarna) stor skörd med mycket goda gubbar. Ser ut att bli bra i år också, många blommor men dock ser bladen ganska ynkliga ut.
Tyvärr är det massor av ogräs mellan plantorna, så mycket att det känns ogörligt att rensa för hand.
Så till (den lite korkade) frågan: Om jag struntar i att rensa nu (eller bara tar det som är lätt att komma åt), kan jag då efter skörden gå loss ordentligt på hela landet och ändå räkna med att de flesta gubb-plantorna kommer igen nästa år? Alltså inte slita upp dem med ogräset men kunna rensa utan att vara alltför försiktig.
Om de tokblommar så är antagligen plantorna för gamla, de brukar göra det efter en 2-4 år beroende på sort, då det är dags att byta ut dem. Trots alla blommor blir det oftast nästan inga och mycket små bär.
Plantorna far inte illa av att du rensar, snarare tvärt om, de slipper konkurrera med ogräset om näring och vatten. Gräv bort en del av de äldre plantorna och sätt nya av revorna, om du tar en del av landet och förnyar varje år så blir du aldrig utan skörd.
Mvh
Fenja
Enligt grannarna har det inte bytts några plantor där sedan de flyttade in för sex år sedan. Förra året blev det stor skörd och goda bär.
Jag är fullt medveten om att ogräset stjäl näring och vatten. Men jag vill inte riskera att rensa bort allt, inklusive gubbarna, förrän bären plockats. Det är därför jag bara vill rensa varsamt nu.
Min fråga är hur gubbarna repar sig om man går hårt åt dem när man rensar.
anna_rispan
22-05-2007, 14:53
men det är ingen fara o rensa. oftast vill man ju ha jordgubbar i rader för de behöver ju lite fri jord o sprida sina rötter i.
Lemonne
22-05-2007, 19:22
Hej!
Jag har aldrig hört talas om att gamla plantor skulle tokblomma och sedan inte ge några bär ( -och då är jag ändå jordgubbsodlare). Anledningen till att du har så mycket blommor i år är att det var en otroligt fin höst som gynnade enduceringen. Ger plantan dålig skörd, trots god blomning, beror det snarare på torka eller dålig pollinering. En del jordgubbsorter klarar pollinering själva, andra behöver lite hjälp från bin och humlor. Inom branschen anser vi ett jordgubbsland vara för gammalt efter 5 år; då behöver bl.a jorden brukas av andra grödor. Jag anser inte att det är så mycket att bry sig om detta i en liten köksträdgård. Visst kan man förnya med hjälp av revplantor om man vill (låt raderna växa igen med revplantor och riv upp de ursprungliga raderna).
För att svara på din fråga: Dina jordgubbsplantor kommer repa sig fint efter en grundlig rensning av landet. Se till att rensningen är gjord innan mitten av augusti så kommer plantorna hinna reva sig fint. Att plantorna är små nu beror på kvävebrist, förmodligen är det ogräset som tar kvävet.
Lycka till och hoppas du får en god skörd!!
/Emma
Tack Lemonne för utförligt svar! Då rensar jag lite försiktigt nu och rejält senare!
Har massor av humlor här så pollineringen går nog bra. :-)
CITAT (Lemonne @ 22-05-2007, 20:22)

Jag anser inte att det är så mycket att bry sig om detta i en liten köksträdgård.
Hej Emma,
Vill passa på att fråga; vad händer om jag faktiskt inte förnyar? Har nämligen inte något annat bra ställe förberett, och eftersom jag är jordgubbsgalning vill jag ha ett ganska stort jordgubbsland. Detta har hängt över mig som en oro i flera år: Hur i hela friden skall jag orka gräva ett nytt jordgubbsland någonstans på tomten??
Det befintliga gjorde jag i min krafts dagar

för 4 år sedan. Det blommar alldeles utmärkt i år också, men hur länge kan jag alltså räkna med att få njuta mina älskade bär?
Kan jag på något sätt — förutom de naturligt bildade revorna — förlänga tiden??
Mina bildar nämligen ovanligt lite revor, däremot remonterar de vilket ger lång skörd. Ibland t.o.m. på hösten.
Susanne i Linköping
23-05-2007, 10:02
Snabbmetod för nytt jordgubbsland: skaffa en pallkrage eller två, ställ på gräsmattan, fyll med köpejord och plantera. Finns där besvärligt rotogräs kan man lägga markduk först.
Här ställer jag två på höjden, det är mest för att kunna ha rotfrukter i också. I botten lägger jag ris och sånt som skulle gått till komposten annars. Någon markduk har jag hittills inte saknat.
Lemonne
23-05-2007, 10:06
Jag tycker inte du bör oroa dig i första taget. Anledningarna till att vi i en jordgubbsodling måste förnya våra land är det djupgroende ogräset, som tar sig in i åkrarna och blir ohanterligt över större arealer. Som det är nu har vi faktiskt 1 hektar med 8 år gamla plantor som producerar nästan lika mycket bär som våra yngre land! Bären blir dock inte lika hållbara, vilket är en annan anledning till att man som jordgubbsodlare vill ha bort äldre plantor.
Så behåll du ditt jordgubbsland! Du kan ta bort plantor du ser börjar bli väldigt gamla (stjälken blir ganska kort och väldigt kraftig) och ersätta den med en revplanta - om du känner att du har lust och ork.
Se till att göda väl och var uppmärksam mot sjukdomar (röta) om rötterna ser röda ut eller ruttnar, då är det bara att ta bort landet, men risken är nog ganska liten!
Annars har jag nog inga andra knep att delge dig. Så länge det finns näring i jorden och plantorna är friska kommer du få mycket bär.
Lycka till!!
/Emma
Tack snälla Emma! Det var precis vad jag behövde höra.
En liten fråga till: Har du något förslag på riktigt bra gödsel? OBS! Icke handelsgödsel! Använder endast "egenproducerat" i övrigt. Gräsklipp, aska, nässelvatten, guldvatten etc. Vad tycker gubbar bäst om, dvs vad har de mest behov av. Kväve, fosfor eller kalium. Har nämligen hört/läst olika uppgifter.
Gräsklipp använde jag första året även till gubbarna, men fick så vansinnigt mycket Vårarv. Visst, jag har ingenting emot att rensa, men när de växte högre än plantorna mer eller mindre över natt!
Lemonne
24-05-2007, 18:03
Man måste vara uppmärksam på plantan och jordgubben i sig för att se vad den behöver. Jag ska försöka förklara så gott jag kan utan bilder...
Kvävebrist: Plantan är liten och har dålig tillväxt, samt att bladen blir små och ljusgröna.
Borbrist: Avsaknaden av mineralen bor ger missväxta jordgubbar, bären blir hårda och får ansamlingar av frön på sina ställen på bäret. Bäret blir väldigt sött. Tillsätt endast bor om det verkligen behövs.
Lite tillförsel av fosfor (gott för enduceringen - om plantorna blommar dåligt) kan man tillföra varje höst, tillsammans med kväve. Om du kan hitta ett naturligt alternativ till blåkorn eller fullgödning är jag ingen expert på - vi kör i alla fall med hästgödsel på höstarna!
CITAT (Ewa L @ 23-05-2007, 11:43)

Tack snälla Emma! Det var precis vad jag behövde höra.
En liten fråga till: Har du något förslag på riktigt bra gödsel? OBS! Icke handelsgödsel! Använder endast "egenproducerat" i övrigt. Gräsklipp, aska, nässelvatten, guldvatten etc. Vad tycker gubbar bäst om, dvs vad har de mest behov av. Kväve, fosfor eller kalium. Har nämligen hört/läst olika uppgifter.
Gräsklipp använde jag första året även till gubbarna, men fick så vansinnigt mycket Vårarv. Visst, jag har ingenting emot att rensa, men när de växte högre än plantorna mer eller mindre över natt!
Aska påstås ge extra söta bär ... men frågan är hur man ska dosera. Kalium hjälper väl till med fruktutvecklingen ?
Askan från kaminen här åker i komposten och blir ju väldigt utspädd på det sättet men tillför ändå fosfor, kalium och kalcium men inget kväve.
Många påstår att aska ger en chockhöjning av pH-värdet och att det bränner sönder alla möjliga växter men jag har försökt att ta död på ogräs med asklut (lika delar björkaska+vatten och hällt direkt på plantorna) utan resultat. Det växer snarare bättre. Man kan också pudra bladlöss och jordloppor m.m. med aska ... det gillar dom inte alls.
Har tyvärr inga jordgubbar att prova på men nästa år ... då jäklar ... har en hel vinter på oss att elda !!
De enklaste formerna av organisk kvävegödsel att sprida är pelleterad hönsgödsel, guldvatten och gräsklipp.
Våtarv är väl ganska lätt att dra upp men man måste ju hålla på hela tiden. Fick du fröna med från gräsklippningen ?
Tack för utförliga svar!
Jag tror att jag fortsätter med nässelvatten på våren och aska på hösten, därför att mina plantor är faktiskt — i mitt tycke — fina. Vill som sagt gärna behålla dem så.
Gurkan; inte otroligt att jag fick med blommor med gräsklippet. Men jag håller faktiskt inte med om att det är lätt att dra bort. I alla fall inte när det blir sådana otroliga mängder som det blev. Högre än gubbarna.
I dagsläget får jag fortfarande Våtarv, men i ytterkanterna. Har lagt marksten runt hela för att avgränsa lite mot hotande gräs (och våtarv).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.