Full version: Klurigt
Carl
Hi!
Om man sitter i en båt i lite sjö. I båten ligger en sten. Om man slänger stenen i sjön. Vad händer med vatten nivån i sjön??
1 Sjunker 2 Samma 3 Stiger . Motivera ditt svar . Sug på den karamellen
Svante, zon 1
Jag svarar med vit text. Den som inte själv vill klura kan markera för att läsa mitt svar:

Vattennivån sjunker. Tänk er att båten först är tom. Om man lägger i en sten som väger t.ex ett kilo i båten kommer den att sjunka lite djupare, tills den har tryckt undan ett kilo vatten (dvs en liter). Om man sedan slänger i stenen i vatten kommer den att trycka undan lika mycket vatten som sin egen volym. Om stenen är av granit (densitet 2,7 kg/liter) kommer det att vara 0,37 liter.

Alltså: I den flytande båten trycker stenen undan lika mycket vatten som sin egen vikt, men på botten av sjön trycker den undan lika mycket vatten som sin egen volym. Eftersom stenen har högre densitet än vatten trycker den undan mindre vatten på botten av sjön.
Airamya
Oj, jösses, det där skulle jag aldrig ha kommit på! Klurigt så det förslår, ja smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon