Full version: Frön, hur göra?
Emmalinnea
Hej på er!!
Mitt första inlägg här tror jag men finns på bendro där många av er kanske finns också =)
Jag har precis flyttat till hus och har ingen rabatt direkt, eller en hyffsad och en som jag ska göra.

Nu till min fråga jag vill ha petunier i amplar alltså itne i rabatten har beställt frön på bakker 20 st i påsen hur gör man med dessa då???

Ska man köpa små svarta plastkrukor och plantera i?? Är det försent att göra det nu??

Mvh EMma
Åsa, mälardalen zon 2
Om du har tänkt dig blomning under sommaren är du för sent ute man brukar så petunia i mars ungefär, ca 10-12v innan utplantering är lagom att så petunia. Sår man nu borde man få en ganska sen blomning (sensommar-höst??). Fröerna går utmärkt att spara till nästa år.
Emmalinnea
Aha men man behöver inte ha växthus för att så fröer??
Åsa, mälardalen zon 2
Nej det måste man inte, petuniafrön kan man strössla ut på en fuktig bädd såjord ´(petuniafrön är ljusgroende). (såjorden kan man ha i ex. en Big Pack glassburk som man har gjort dräneringshål i, inga specialgrejer behövs). Sätt plast över lådan så det är fuktigt runt fröerna, låt stå i rumstemp. När det gror gör lite lufthål i plasten och ställ sådden ljust görna med extra belysning ca 14-16 timmar/dygn (vanlig lågenergilampa som placeras ca 1dm ovanför växterna fungerar utmärkt), när plantorna fått karaktärsblad kan du plantera dem en och en i krukor med ex. krukväxtjord.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon