jonols
Det råder delade meningar om vilken typ av gräsklippare som är bäst.

Vad jag förstått så sklkjer man mellan rotorklippare och cylinderklippare. Rotorklippare ”slår av” gräset, medan Cylinderklippare ”klipper av” gräset. De allra flesta motorgräsklipparna som förekommer på våra villatomter är ju rotorklippare, medan handgräsklipparna är cylinderklippare.

Jag ska nu anlägga en ny gräsmatta, rulla ut färdigt gräs, och står även inför ett val av gräsklippare. En god vän sa att handgräsklippare ”sliter av” gräser och skadar därmed gräset. Min far sa däremot att det är bättre med en cylindergräsklippare. Vem har rätt? Hur som helst kan man ju räkna ut att det är viktigt att skärbladen på gräsklipparen är väl slipade.

Helst bör man ju låta gräsklippet ligga kvar för återföra organiskt material till jorden. Varför håller alla då på och samlar upp gräset? Om det går lång tid mellan klippningarna och gräset blivit långt kan jag förstå det.

Jag ska denna vecka rulla ut 200 kvm färdigt gräs och i slutet av augusti tänkte jag så, på traditionellt sätt, gräs på resten av tomten, c:a 250 kvm.
Posse
Jag kör med en gammal "Flymo", alltså en svävare. Praktiskt när man har mycket grejer i vägen. Och slänter. smile.gif

Rotorkniven på den ser otroligt snabbt lika trubbig ut igen, när man skärpt den... fastän det tycks gå ungefär lika bra ändå. huh.gif

Om inte gräset är direkt surt, torde Flymon fungera även som en "grässpridare" - lyftluften sprätter ut klippet så att det normalt syns mycket lite "spillning". rolleyes.gif
Nina H
Jag flaggar gärna för handklippare. Vi köpte en ny Jonsered för några år sedan och klipper bra mycket gräsmatta med den. Låter gräset ligga och gå tillbaka till mattan för det mesta, men det är suveränt till jordgubbsland har jag hört. Skall det vara någon vits att samla ihop det skall man göra det snabbt, redan efter tio minuter har näringsinnehållet minskat kraftigt, läste jag någon stans.
Christer C
Jag har en elektrisk, med sladd Flymo. Den går på hjul och har uppsamlare. Rekomenderar den absolut INTE! Den klipper dåligt och har nu efter ett år börjat krångla, något glapp. Skrev till deras support mail men har efter två veckor inte fått något svar. Blää skitdåligt tycker jag.

En cylinderklippare klipper jämnare och kan klippa kortare. Man använder t.ex. sådana på golfgreener. Dom finns motordrivna m.a.o. Själv skulle jag nog inte ge mig på att handjaga 450 kvadratmeter gräsmatta, men det är ju en smaksak.
Ewa L
Hade också en Flymo elektrisk med sladd. Funkade hyfsat 1:a året. Hade precis som Christer glapp 2:a året. Den var på service sträng taget hela säsongen. När jag skulle klippa första gången i år var den alldeles skev i "propellern". När jag kollade, visade det sig att fästet hade smultit!! Det såg de alltså inte föregående år när den var på service? wacko.gif mad.gif

Det blev totalt sett inte många klippningar med den. Avråder bestämt!
Posse
Min svävare bidrar till att hålla marken någorlunda plan på gräsplättarna, ty rotorn "fräser" effektivt ner de mer eller mindre höga kullar som småmyrorna med möda bygger upp ganska tätt på min tomt.
Samvetsöm som jag är känner jag mig sedan som en obarmhärtig bosättningsfördärvare.
Och rotorn blir slö.... sad.gif
Charlotte V
Skillnaden... läste jag om en gång i en bok om gräsmatta. Kommentaren i boken var att det hela var lite snobbism, men gick ut på att knivarna på en rotor ger ett snett snitt på strået som får en "spets" liksom, medan handjagarna som kör hjul-ångarmodellen skär strået rakt av och att gräsmattan därför skulle bli slätare.

Att det känns som lite snobbism måste jag nog hålla med om - man ska nog trycka ner ansiktet väldigt nära om man ska se den skillnaden.

Charlotte
Hannele
Den bästa gräsklipparen är proteindriven,
ca 190 lång, tålig, flexibel, ekonomisk, pålitlig, lågbullrande...
tongue.gif
wub.gif
Posse
CITAT (Hannele @ 30-06-2003, 10:21)
 :P  
wub.gif

Det låter som beskrivningen av någon slags gräsätare? T.ex. kossa, häst? unsure.gif
KURT
CITAT (Posse @ 30-06-2003, 11:30)
 :P  
wub.gif

Det låter som beskrivningen av någon slags gräsätare? T.ex. kossa, häst? unsure.gif

Det kan också vara en man som klipper för hand.
Posse
CITAT (KURT @ 30-06-2003, 12:24)
CITAT (Posse @ 30-06-2003, 11:30)
 tongue.gif  
wub.gif

Det kan också vara en man som klipper för hand.

Varför just en man?
Ohhh - det är förstås inga andra som klarar att klippa helt utan hjälpmedel......
Tommy
En cylinderklippar torde väl vara bäst... ser man på golfbanorna så är det den enda sorten de använder. (Vad jag sett och vet om alltså).

Viktigaste är ändå att knivarna är vassa oavsett cylinder eller roterande.
Posse
CITAT (Tommy @ 30-06-2003, 13:39)
En cylinderklippar torde väl vara bäst... ser man på golfbanorna så är det den enda sorten de använder. (Vad jag sett och vet om alltså).

Jag tycker att det måste vara mycket arbetskrävande att skärpa klippcylindern....? unsure.gif
Tommy
CITAT (Posse @ 30-06-2003, 13:42)
CITAT (Tommy @ 30-06-2003, 13:39)

Jag tycker att det måste vara mycket arbetskrävande att skärpa klippcylindern....? unsure.gif

Det är helt säkert inget man snyter ur näsan... Har ingen erfarenhet av detta.
bettan
Har ni varit inne på www.olleberg.nu?
Kolla hur perfekt hela hans tillvaro verkar vara och hur lycklig hans gräsmatta verkligen är som blir så kärleksfullt ompyssslad....
Och så fantastiska hans rabatter ser ut! Så raka och fina kanter...
Om jag är ironisk? Jag kan inte låta bli.
Rossi
Vi har en Klippo Comet. Funkar jättebra! Den strulade lite ifjor och den är rätt gammal så vi tyckte att det var dags att köpa en ny. Det blev en Partner inköpt på Coop Forum för 3000,-. Allting såg bra ut i siffror men den är så tung och trög så både min man och jag är helt slut när vi har kört med den. (Vi har en tomt på drygt 1700 kvm.) Dessutom så klipper den alldeles för högt även om man ställer in den på den lägsta höjden.

Det blev till att reparera Klippon så nu använder vi mest den och Partnern används bara när vi har bråttom och klipper båda två samtidigt.

Med detta vill jag ha sagt att det finns många andra aspekter att tänka på när man köper gräsklippare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon