inglan
Jag har just börjat kriget, hittade några förra året och många i år... ranting.gif
Jag plockar och håller på, men igår blev jag riktigt ledsen för jag hittade en i en pelargonkruka på altanen. Jag har nog varit naiv och trott att de inte skulle komma dit om jag plockade allt jag såg dagligen. Men nu fanns det även där och jag som skulle sålt och gett bort av pelargonerna jag har där. Kan det funka om jag plockar in de av krukorna som jag vill hålla koll på och torkar upp dem ordentligt. Pellisar tål ju torka men det gör inte sniglar. Kan ju ställa på en plåt eller nåt och strö salt längst ut om de små otäckingarna tänker smita... naughty.gif
Eller vad ska jag göra, vill inte på tiden sprida detta äckliga kryp till fler. no.gif

Känns just nu som om allt med trädgården kan kvitta, om nu de ska äta upp allt jag lagt ner en massa möda på..... -cry-.gif

Inglan
ingrid fuxwall
Hur du ska göra med just denna planta kan jag inte svara dig på men vill ge dig en spark där bak och mena att det finns ett liv även efter sniglarnas intrång, man lär sig leva med dem och hur man ska leva
catlady
Hade aldrig sett en mördarsnigel i mitt liv förrän för ett par månader sedan när jag blev med trädgård. Nu ser jag flera hundra varje dag, och det verkar som att det bara är att acceptera. Jag har köpt ölfällor (små plastlådor med avtagbart tak) på Lidl, men vet ej om de har dem kvar nu. De behöver tömmas regelbundet (för en månad sedan 1-2 ggr i veckan, nu varannan dag, i sommar...) och så har jag bara lagt ut ölburkar med lite öl kvar i dem i rabatterna (det räcker med 2,8% öl). Varje tömning/ölbyte har flera hundra sniglar gått åt och ändå kommer bara fler ocg fler.
På ställen där jag verkligen inte vill att de ska vara och mumsa slänger jag ut snigelfritt, men det är dyrt i längden. Ett paket som ska täcka 200 kvm kostar runt 200 kr, och jag har 8000 kvm... Dessutom är det mesta uppätet inom ett par veckor och man får börja om.
inglan
CITAT (ingrid fuxwall @ 22-05-2007, 22:39) *
Hur du ska göra med just denna planta kan jag inte svara dig på men vill ge dig en spark där bak och mena att det finns ett liv även efter sniglarnas intrång, man lär sig leva med dem och hur man ska leva

Tack för det, de behövde jag nog! biggrin.gif
buzz
Utspridd kaffesump ska vara bra mot sniglar. De mumsar det i sig och sen kastar de in hatten så att säga. Kanske värt att testa...?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon