Full version: id-hjälp perenner
annagranq
Efter diverse omflyttningar undrar jag nu vad som är vad. Vet att jag satt vit höstflox, vit storklocka, någon veronica, höstanemon, kan någon se vad jag har på bilderna så blir jag glad. Oftast hittar man man bara bilder på själva blommorna på nätet men ej tydliga bladverk. Tror själv att den första bilden kan vara en strandveronica???? men är väldigt osäker,,, tacksam för hjälp
förhoppningsfullt
anna
mojan
Uteslutningsmetoden: Ingen av bilderna är höstanemon eller storklocka, så vitt jag kan se.
annagranq
tack för den tanken, men nu undrar jag verkligen vart i hela friden storklockan tagit vägen, är det någon som kan visa mig den som litet bladverk i begynnelsen, jag bor i zon 5
Anki V
Växten längst till höger på bild 2 kan väl vara storklockan.....I alla fall ser den ganska på pricken ut som min Vita hässelklocka g.gif

/Anki
Halli
Den första bilden är vit höstflox, för min ser ut precis så. Jag har en storklocka i rabatten, men har ingen bild just nu.... Jag kan hjälpa dig med en bild senare om du vill. Mina har en stjälk med många mycket smala blad som växer rakt utåt i olika nivåer. Hjälpte det nåt? coolgleam.gif
annagranq
vad bra att du sa höstflox, det trodde jaf först tills jag såg en bild där jag tyckte bladen såg annorlunda ut, så då blev jag förvirrad. Skicka gärna en bild på storklockans blad när du kan, jag ska gå ut och syna alla plantor och leta efter din beskrivning, så hittar jag den nog

tack
anna
Halli
Här är en bild på min vita storklocka.
annagranq
tack snälla, kanske är de så att mina inte växt till sig till igenkänning, för jag har några stackars blad som just tittat upp som kanske tänker bli en storklocka
anna
Anki V
Så här ser mina Hässelklockor ut.

[attachment=3128:Sylarna_007.jpg][attachment=3129:Sylarna_009.jpg]

En del av bladen är lite skadade av grannens katt som genar precis över klockorna när hon ska ut och fria på kvällarna

/Anki
Gåsis
Jag håller med Anki om att växten längst till höger ser ut som en klocka. Men den ser inte ut som Campanula persicifolia som är den jag kallar storklocka utan mer som en Campanula av annan sort, t ex punctata eller hässleklocka.

Jag tror den första bilden är veronika och att det på den andra bilden syns phlox och en campanula.

/Åsa
annagranq
tack för alla tips, jag köper det sistnämda att bild ett är en vernica och nummer två höst flox, jag har nämligen nya flox som just börjat titta upp ur jorden och få blad, så likheten finns tydligt med bild 2. När det gäller campanulan, så är det den och ingen annan stort för det är den enda sort jag satt och rabatten är ny, kom gärna med mer förslag
anna
Halli
Då kanske det som syns på andra bilden till höger är ett ogräs? Jag har ett rotogräs med liknande blad som heter knölklocka. Men jag hoppas att det inte är det du har....för det är inte kul. sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon