Ramoth
Japp, tragiskt men sant.
Den ganska stora trädgårdshandeln vi har här har jag hört otrevliga rykten om, men bestämt mej för att det bara var "elaka tungor". Inte lyssna på så´nt! innocent.gif
Men så var maken och jag där en sväng i helgen ...
Mitt bland boxarna med grönsaksplantor låg en kopparfärgad snigen, dryga dm lång och ett par cm bred ....
Ingen vacker syn!

En stor snigel går ju lätt att plocka bor från en kruka/ planta, men om man får hem ägg fear.gif

Vi köpte inget .....

Finns det något sätt att undvika att få med otäckingarna hem?
Bara dra upp egna plantor från frö hädanefter?
Har i dagsläget bara svarta skogssniglar och småttingar med hus. De tycks vara ganska oförargerliga.
(Å så tycker hönsen att de är goda tongue.gif )

Betty
CITAT (Ramoth @ 22-05-2007, 10:44) *
Finns det något sätt att undvika att få med otäckingarna hem?

Bor man i ett område där det finns sniglar så finns alltid risk att man får med sig otygen hem, sniglarna skonar varken handelsträdgårdar eller privata trädgårdar.
Säkraste sättet är nog att ta bort all jord från växten och spola rent kring rötterna, men det låter ju himla jobbigt.
Än så länge är vi här uppe i norr skonade från mördarsniglar, men det är nog tyvärr bara en tidsfråga...
KURT
Inse att det kommer att komma sniglar till dig oavsett om du får med dig ägg eller sniglar hem! Sniglarna finns i Sverige, det finns inget sätt att utrota dem, man får bara bekämpa dem. Jag har svårt att se hur någon trädgårdshandel skall kunna garantera att det inte kommer in sniglar???
Carl
HI!
Om dessa mördar sniglar finns i din närhet så kommer till dig även om det går långsamt
Ramoth
CITAT (Carl @ 22-05-2007, 11:13) *
HI!
Om dessa mördar sniglar finns i din närhet så kommer till dig även om det går långsamt

Hoppas det tar lååång tid ...
Här tycks dock inte vara något särdeles drabbat område - än i varje fall får jag väl tillägga.
Varesig "inne i sta´n", eller ute på landet där jag bor.

Förebyggande är alltså meningslöst och jag ska sitta och vänta på invasionen?
Kakaduan
Ja, det är nog så att om de finns hos din lokala handlare, så är det bara en tidsfråga innan de finns hos dig ändå. Hos oss började de dyka upp för några år sedan och har stadigt ökat. Vi har insett att det enda man kan göra är att kämpa emot. Kanske du kan förebygga med de speciella elstängsel, etc som finns innan de invaderar? Själva går vi rundor på tomten - morgon och kväll. Vi gjorde det förra sommaren och de minskade dag för dag.

Kakaduan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon