Full version: Snigeljakt
Kakaduan
Maken kom in en dag i helgen och berättade att han haft ihjäl över 450 mördarsniglar på våra 1400 kvm! Fy bubblan vad äckligt! Vi har gjort ett specialverktyg i form av en spackel som vi satt fast på ett kvastskaft - den klipper vi sniglarna itu med och det fungerar jättebra.

Kakaduan
Tezzla
CITAT (Kakaduan @ 22-05-2007, 11:02) *
Vi har gjort ett specialverktyg i form av en spackel som vi satt fast på ett kvastskaft - den klipper vi sniglarna itu med och det fungerar jättebra.

Kakaduan

SMART! Att jag inte tänkt på det innan! Då slipper man ju klippa och lida...
zaaritha
Säker på att det var just mördarsniglar?
KURT
CITAT (zaaritha @ 25-05-2007, 22:46) *
Säker på att det var just mördarsniglar?

Just själva antalet är faktiskt en ganska bra form av artbestämning!
myy
Om 450 sniglar=mördarsniglar, vad är då ett par kilo om dagen? -cry-.gif
Buggebubben
Vad jag förstått så lägger sniglarna gärna ägg i komposter.
Borde det inte då vara smart att alla som har komposter saltar sina komposter?
Sedan när regnet kommer så så kan man hoppas att saltvatten tränger ner till snigeläggen.

Är detta en korkad idé eller är jag ett geni? angel_not.gif
KURT
CITAT (Buggebubben @ 31-05-2007, 12:49) *
Vad jag förstått så lägger sniglarna gärna ägg i komposter.
Borde det inte då vara smart att alla som har komposter saltar sina komposter?
Sedan när regnet kommer så så kan man hoppas att saltvatten tränger ner till snigeläggen.

Är detta en korkad idé eller är jag ett geni? angel_not.gif

Hur hög salthalt tror du att det behövs för att ev snigelägg skall dö? Räcker det med 15-20%? I så fall får man hälla på säckar med salt, och det kommer inte att tvättas ut med vatten. Men saltet kommer definitivt att störa den vanliga nedbrytningen i komposten! Sniglarna kan lika gärna lägga äggen på gräsmattan eller i rabatterna eller bland buskar, visst kan man salta, eller för den delen asfaltera allt. Men då har man ju inte så stor nytta av trädgården sedan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon