Jan af Lisö
22-05-2007, 10:03
Har börjat fundera hur jag skall göra med mitt äppleträd som jag ympar olika sorter i, snart blir det så många ympar att jag riskerar att glömma vad är vad. Så jag undrar hur Ni gör som sysslar med ympning: märkningen skall hålla länge, inte blåsa sönder under höststormarna, inte skada blad och grener samt skall klara av att grenarna blir grövre med tiden !!!
Gör som ympfantasterna i Pomologiska föreningen, köp utrustning för att stansa in sorterna på plåtbrickor...
Man kan också rita upp trädet och markera var sorterna sitter. När äpplena kommer blir det lättare att se vilken som var vilken även om ymparna sitter tätt - lite minne för hur sorterna ser ut har man ju om man får välja mellan bara några få på kartan.
Själv har jag över 25 sorter i ett träd numera och lite färre i de andra. I början hängde jag hårdplastpinnar märkta med blyerts vid ymparna. Till slut går också blyerts bort och numera struntar jag i att fylla i. Jag tycker det är fult med plasthängen men vackert och kul med olika sorter i en yttre äppelkrona så jag struntar lite i vilka sorter jag har...
Man borde väl kunna rita en "karta" över trädet?
Hehehe, min far har snygga metallbrickor med inristade namn på sina ympar, men så är han också en av fantasterna i Pomologiska föreningen...
Tompa zon 1
23-05-2007, 20:28
Spännnde spännande, men vart hittar man de här verktygen för att stansa in bokstäver i tunnplåt.
fredwel
23-05-2007, 20:48
Tompa zon 1
23-05-2007, 21:17
coolt
RibesRubusVitis
23-05-2007, 23:02
Eller klipp remsor ur ölburkar, och skriv på insidan med kulspetspenna mot mjukt underlag.
Ribes... den idén gillar jag! Kanske gör det att jag återigen börjar hålla reda på vilka sorter jag sätter in.
Jag skulle göra de små skyltarna runda och bara sätta en siffra på dem, och hålla reda på sorterna genom en lista som jag har inomhus. Runda små brickor i träden behöver inte vara fult alls.
Tack!
Jan af Lisö
25-05-2007, 07:02
Men hur fäster man brickorna vid grenen ?? Grenen är kanske 1 cm i diameter vid ympningstillfället men det kan bli 5 -10 med tiden ?? Jag antar att man måste räkna med att byta ut tråden som håller brickorna på plats då och då eller finns det någon smartare idé.
Alu-burkar var en smart idé, hur klipper man dem för att slippa vassa kanster ???
Katarina H
25-05-2007, 12:13
Jag har numera gett upp att märka mina ympar. Från början satte jag snören med olika färg och skrev upp i en bok, men sedan blev det inte så. Däremot vet jag vilka ympar som jag gjorde vilket år på detta sätt och får sedan gissa vad som är vad eftersom jag sparat etiketterna från alla köpta ympar. Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.