Kat
Jag vill mana till en ny trend:
Att ägna en del av trädgården till bevarande av gamla kulturväxter från vall och hage!

Massor av vanligt förekommande arter i vår svenska flora håller på att dö ut i det moderna åker- och skogsbruket. När inte djuren längre går på vall, när hagar växer igen och när alla gamla fina arter får vackra - men ändå förädlade - släktingar, förlorar vi en del av ett vackert kulturarv.

Därför vill jag slå ett slag för att vi trädgårdsintresserade bevarar de här arterna för framtiden i våra trädgårdar!
Hänger ni på?

Lista gärna arter från era trakter som ni tycker är värda att bevara, för inspiration till oss andra! blomma.gif
zine
Jag hänger på!
Jag håller på att återskapa två ängar (1 liten och 1 stor) Har jobbat med dom i 2 år nu. =)
fredwel
hehe...

Har precis sått närmare 200 m2 äng idag. Ska bli kul att se när det kommer upp. Blommor blir det väl nästa år.

Nysört, Strätta, Kabbleka, Ängsbräsma, Hampflockel, Älgört, Midsommarblomster, Humleblomster, Fyrkantig johannesört, Strandklo, Gökblomster, Fackelblomster, Brunört, Smörblomma, Rödblära, Ängsvädd, Smörboll, Läkevänderot och några olika gräs.

/fredrik
zine
CITAT (fredwel @ 22-05-2007, 17:27) *
hehe...

Har precis sått närmare 200 m2 äng idag. Ska bli kul att se när det kommer upp. Blommor blir det väl nästa år.

Nysört, Strätta, Kabbleka, Ängsbräsma, Hampflockel, Älgört, Midsommarblomster, Humleblomster, Fyrkantig johannesört, Strandklo, Gökblomster, Fackelblomster, Brunört, Smörblomma, Rödblära, Ängsvädd, Smörboll, Läkevänderot och några olika gräs.

/fredrik

Härligt! Fuktäng eller? Var köpte du fröer? smile.gif
fredwel
CITAT (zine @ 22-05-2007, 17:35) *
Härligt! Fuktäng eller? Var köpte du fröer? smile.gif

Japp, fuktäng. Borde funka i min norrbacke. Min blandning är inköpt av Vegtech. Motsvarande blandningar finns på Pratensis AB. Ser ut som att den ena firman är leverantör till den andra.

/fredrik
zine
Här kommer lite bilder från mina ängar smile.gif

äng1.JPG
Stora ängen.

äng2.JPG
Stora ängen. Längre ner där är det plöjt just nu eftersom det hade vuxit upp massor med meterhöga björkar men det ska harvas och sen bli äng igen.

äng4.JPG
Blåsuga på lilla ängen

äng3.JPG
Lilla ängen. Det har legat ett trägolv där det är en tom ruta men den växer nog igen snart.

äng5.JPG
Grönkulla på stora ängen. Finns bara 1 kvar! =(
Jag hoppas det blir fler nu när den blir hävdad igen..
Madeleine1
Underbart med ängar! Jag önskar att jag hade plats att anlägga en äng hemma hos mig... sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon