Full version: Ordet "avhärda"
Halli
Mina föräldrar var här och hälsade på och vi pratade om några växter på min fönsterbräda. Jag sa att jag skulle avhärda dem snart. De skrattade gott tillsammans med maken rotfl.gif och bestämde sig för att 'avhärda' bara kunde betyda att man ändrade tillbaka något som redan var härdat. Ja, ni fattar hur jag menar....

Vi slog upp ordet i SAOL och där står att det betyder "minska kalkhalt i vatten". rtfm.gif Ja, där fick de rätt.... Men, jag använder ju ordet i tid och otid (i alla fall i huvudet) ... finns inte det nu? -cry-.gif Vad heter det i så fall?
Alexander-VG-zon3
jag säger med avhärda som att härda växter för uteliv eller inneliv
Gurkan
Jag röstar på "avhärda" för växterna som ska flytta ut. Ibland säger jag fel och då blir det "härda ut" och det gäller ju iofs. för både plantor och odlaren såhär års.

Hade "besserwissrarna" några bättre förslag på ord för plantavhärdning då ?? Egentligen borde det kanske heta "härda" eftersom man gör plantorna starkare och mer tåliga.

Avhärda kan naturligtvis betyda de andra två sakerna också, att göra t.ex. härdat stål mjukt igen eller att göra vatten mjukare genom att minska kalkhalten.
cecland
Jag har också funderat på ordet avhärda. Kommer aldrig ihåg vilket som är avhärda och vilket som är härda. När man tar ut växterna på våren, då får de ju mera ljus, men det blir kallare för dom.

Vad syftar egentligen härdningsbegreppet på? Är det på ljuset eller på temperaturen? Om det är på ljuset skulle jag säga att man avhärdar när man flyttar ut växterna på våren. Om det är temperaturen däremot skulle jag istället säga att man härdar på våren istället.

Det kanske är en akademisk fråga, men det vore ju kul att säga rätt. Håller jag på med avhärdning eller härdning nu på våren egentligen? Jag tror att det är avhärdning men är inte säker...

I så fall är min slutsats: Halli, Du har rätt.
Dina växter är tidigare härdade åtminstone en gång, arterna har väl inte utvecklats inomhus från början. Dessutom hade du väl tagit in dom i höstas. Eftersom dom växer inne är dom härdade, då måste det vara möjligt att avhärda dom. Alltså finns ordet smile.gif idea.gif
Alexander-VG-zon3
på våren gör solen större skada än temperaturen ,, temperaturen gör att dom bromsas ner i tillväxten . men sätter men en växt direkt ute i söder i mars-april månad så tar det inte länge förrän växten får omfattande brännskador på blad och stam . dock finns det växter som tål att sättas ut i söder direkt eller bara öst på våren i mars-april skadar växterna väldigt hårt det är bara skugga dom .
Cassiopeia
Jag har också funderat på det där. Som nybörjare tyckte jag det lät väldigt konstigt med ordet "avhärda" i den mening som det används här. Jag tycker "härda" är mer korrekt egentligen, eller helt enkelt "vänja"/"vänja in".
noora
"Härda" är släkt med ordet "hård". När man "härdar" något gör man det hårdare. När fröplantorna står inne är dom tunna och veka i bladen, när de har stått ute ett tag är de hårdare och tjockare, så jag tycker att det egentligen borde heta "härda" när man ställer ut plantorna på våren. De ska ju "härdas" så att de tål det bistra uteklimatet... Fast jag säger också "avhärda", eftersom alla andra gör det smile.gif
Big Gardener
Om man pratar om ordet härda i den bemärkelsen att något skall tåla mer är det ju korrekt att använda härda när växter ska förberedas för tuffare klimat (gå in i vintervila) och avhärda när växterna förbereder sig för mildare klimat (gå ur vintervila).
Madeleine1
Vad jag vet betyder avhärda egentligen att göra vatten mjukare, dvs ta bort vissa salter. Man avhärdar med andra ord vatten. Växterna härdas.
Så tycker jag!
AnnammA
Usch, vad svårt med ord på saker som bara görs... confused.gif

Förresten, det är vinden också, som växterna ska vänjas vid, inte bara sol och annorlunda utetemperatur.

Mvh,
AnnA
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon