Gnuttis
22-05-2007, 13:03
Har precis fått ett växthus där all plantering sker i krukor/baljor.
Finns det någon stans på nätet som avslöjar vilket djup på planterinskärlet som behövs vid odling av grönsaker?
På alla fröpåsar så står det så fint vad som rekomenderas fär avstånd mellan plantor och rader och hur hög växten blir, men ingen information om hur mycket utymme som behövs under jord.
Har i år sått rädisor i vanliga balkonglådor, men är lite osäker på om dessa är tillräckligt djupa. Har unvikit att så saker som växer under jord pga detta.
Någon som vet vart man kan hitta hjälp?
Jag antar att man behöver grönsakens underjordiska höjd * 2. För rädisor i så fall alltså 8-10 cm.
Gnuttis
23-05-2007, 07:42
Det var ett bra tips.
Då behöver jag inte bekymmra mig för att jag gjorde ett till impulsköp igår, minirödbetor. De ska inte bli större än pingisbollar och jag har tänkt att försöka så dem i ett stor balja där djupet iallfall är 20cm.
Det finns ju andra skäl att undvika små kärl. Det blir väldigt svårt att hålla lagom och jämn fuktighet i små kärl, speciellt inne i ett växthus. Det avdunstar så fort att de antingen är genomblöta eller helt torra!
Gnuttis
23-05-2007, 08:23
Upptäckte det problemet ganska fort då jag planterade en massa kryddor i små krukor.
Hade jättesvårt att hålla rätt fuktighet, det varierade mellan sumpmark och öken i krukorna. Men efter att jag skaffade en självvattnade bricka som de får stå på så verkar det trivas riktigt bra, och framför allt så överlevde de små liven den hårda starten de fick i livet.
Jonas70
25-05-2007, 08:41
Vissa saker trivs väl dessutom bättre utanför växthuset än i det. Helst på sommaren.
Mariann
26-05-2007, 21:40
Jag odlar rädisor, morötter o sallad i en större blomlåda modell "farthinder" det funkar UTMÄRKT
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.