Full version: garderobs blomma?
semris
Har en garderobsblomma som till synes mår jättebra. Jag tänker byta kruka till en större och byta jord, men hur ska jag göra? Vill verkligen inte att min fina blomma ska tycka illa om sin nya kruka. Och, när ska den få en "blomma"?

Har även en annan undran. Jag har fått en blomma som liknar en flasklilja, den har korta rötter nästan som små lökar och det växer ut smala, långa blad. Kan det vara en "dvärg" flasklilja eller är det någon annan blomma?
ingela 3113
Hej
Garderobsblomman skall stå trångt om fötterna, det enklaste sättet är att ta bort jord med en
sked eller dylikt och lägga på lite ny jord. Den andra blomman kan vara en dvärg, men den
växer ganska långsamt, så det kan även vara en stor lilja. Försök att inte vattna på knölarna.
Angående G-blomman så har jag aldrig sett någon blomma, har haft mina i många år.
ott

Hej!
Garderobsblommor är inte mitt område så det skippar jag tongue.gif

Men miniflaskliljan låter onekligen mycket lik mina elefantfötter, som för övrigt om jag förstått saken rätt, ÄR flasklilja. Men som sagt, kalla även för elefantfot, så testa o sök på det o se om bilder överensstämmer med din växt!
Lycka tilL!
tummenupp.gif
pusillus
Krukväxter är verkligen inte min starka sida, Men garderobsblomman känner jag igen och kolla här vad jag såg hos en släkting
[attachment=3085:Garderobsblomma.JPG]

Hon hade inte ens sett blomman och den hade inte fått någon speciell behandling, jättehäftig tyckte jag
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon