Full version: Hallon
annaz
Jag har smaskiga hallon hallon som glatt sprider sig...... men jag vill inte ha dem i hela trädgården. Gärna en häck, men hur håller jag dem på plats ? Kan man sätta någon slags kant ner i jorden så att inte rötterna tar sig förbi? Hur djupt går rötterna? Eller finns det måhända någon annan lösning?
Tack för tips! smiley_small_hug.gif
carita
Jag gjorde så här förra året...men vet inte om det kommer att fungera??? I några år kanske??

När jag anlade hallonhäcken så grävde jag först ur 60 cm djupt och 40 cm brett, sen la jag på byggplast (fick gratis) på väggarna och fyllde på med jord och sen planterade jag hallonen i detta...
Pia L
En annan idé är att plantera i hinkar med dräneringshål i botten, gräv ner hinkarna så håller sig hallonen på plats, jag har tyvärr hela gräsmattan full av hallonplant för att jag trodde att den lilla plantan skulle hålla sig på plats crying.gif
När jag flyttar så är det så jag kommer att plantera hallon och annat snabbspridande.
Herbert Arvidsson
Bästa sättet att hålla hallonen på plats är att använda spaden. Gräv ca en halvmeter från plantan och ta bort alla skott som annars bara suger kraft från moderplantan. Att odla i spannar kräver en hel del tillsyn, när det är varmt och plantorna kan lida av vattenbrist. Att gräva ner spannarna i marken har vi aldrig lärt ut. Vi odlar våra moderplantor i spannar, eftersom vi har en plantskola.Visst trivs en del sorter i spannar, som Allgold, Lloyd George m fl.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon