Full version: Toppa skikklubba?
Hum
Mina datura-plantor som bara har några blad och inte ens kommit i marken ännu, lagar redan knoppar! Ska dom toppas eller vad ska jag göra?

-jb-
Eva 33c
Rätt eller fel, men jag har låtit mina blomma. De delar sig efter knoppen. Däremot har jag tagit bort den överblommade blomman så att den inte få utveckla frön. Frösättning tar också energi och kan säkert göra att tillväxten stannar upp. Och en ettårig blommas strävan är ju att sätta frö, sedan kan den dö i lugn och ro. Och det vill man ju helst undvika att den gör... flirting.gif
catlady
Jag lät mina vara förra sommaren när jag hade spikklubba i kruka. Den bildar först en mycket kortlivad blomma (endast utslagen en kväll eller två innan den dör) som väldigt snabbt blir en frökapsel, och så förgrenar den sig. Sedan bildar den 2 kortlivade blommor.... osv. Så nej, du behöver inte alls toppa den, och den blommar kontinuerligt ändå.
Om det är en vanlig spikklubba du har så är ju frökapslarna det som är speciellt, ej blommorna, så de hade jag låtit växa till sig. Jag fick kanske 10 stora fräcka frökapslar under hela sommaren, men hade jag planterat om den i större kruka och gett den mer näring hade det blivit dubbelt så mycket. Den växer snabbt och behöver mycket vatten, och frökapslarna blir stora som ägg!
sqrulan
Jag brukar försöka att plocka bort blommorna på alla ettåringar innan dom ska ut.
Jag vill helst att dom blommar ute på den plats jag vill.
Men,alla gör vi olika rolleyes.gif
Mozart
Jag lät en blomma slå ut på varje planta, mest för att jag var nyfiken på hur den skulle se ut. Dock var de alla i samma färg, och inte alls så som jag hade förväntat mig. Alla var ljuslila, jag hade trott på 4 andra olika färger. Men efter det har jag försökt att plocka bort knopparna efter hand, men det kommer nya precis hela tiden så jag har inte riktigt hunnit med... Jag vill ju att plantorna ska växa till sig och blir stora och fina tills de ska planteras ut i urnor! wub.gif

Men toppa behöver du inte alls göra! De delar sig friskt ändå! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon