JoLo
Hej!
Finns det någon som är höstanemonexpert där ute? Jag har några plantor höstanemoner som står i olika rabatter längs samma husvägg. De har stått där ganska länge, men förra året började en av dem vissna ihop för att sen dö. Bladen krullade ihop sig. I år har samma sak börjat hända med ett par av de andra som inte står i samma rabatt. Är det någon som vet om det kan vara någon sjukdom? Kan vissnesjuka gå på höstanemoner? Jag trodde sjukan fanns i jorden i såna fall, och inte att det spreds i luften.

Oerhört tacksam för svar!

ingerho2
Mina höstanemoner svartnar i bladens kanter och vissnar. När jag drar upp dem verkar de ruttna i roten trots att marken inte är särskilt fuktig. Anemonerna har vuxit på samma plats i mer än tio år och brukar blomma rikligt varje sensommar. Har tidigare inte haft några problem, nu har en tredjedel av beståndet vissnat ned och lämnat en stor kal yta i rabatten. Vet någon vad som kan drabbat dem?
HelénE
I slutet av denna rtikel står något kort som kan vara förklaringen:

http://www.odla.nu/artiklar/ute/perenner/hostanemon

Helén
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon