Full version: Gamla dagliljor
månblomman
Jag håller på att göra iordning trädgården på min gamla släktgård och på sydväst sidan av huset finns det gula dagliljor. Dessa har inte blommat på flera år. Hur ska jag göra för att få igång dem? Kan jag flytta dem till näringsrikare jord? Går de att ha i skuggigare läge? De rabatter jag hittills gjort i ordning ligger lite skuggigare, tänkte ifall de kunde stå där? Någon som kan hjälpa mig? confused.gif
Krolliljan
Mina gula dagliljor tycker om när jag delar på dem. Det får dem att blomma mer. Jag har dagliljor både i sol och halvskugga och de blommar lite bättre i sol.
ingrid fuxwall
Instämmer med dagliljan, bestånden får inte bli för stora, så slutar de ofta att blomma.

Här har jag mina gula dagliljor (någon gammal sort) i skugga och de blommar så fint.

ingrid
månblomman
Kan jag gräva upp dem nu eller ska jag vänta till hösten?
lyckero
Vattnar du dem bara ordentligt så går det bra att flytta dem nu.
Dagliljor av äldre sort brukar vara väldigt tåliga.
Lyckero
ingrid fuxwall
Jag delade mina strax innan förra regnet - alltså vattnar man bara så kan man dela nu, men om den blommar i år kan jag inte svara på - än.

ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon