excite
Jag var i Kina förra året och köpte några fröpåsar där. Problemet är att jag inte riktigt vet vad det är för något. Så om någon känner igen grönsakerna på bilderna eller kan kinesiska så skulle jag vara mycket tacksam.
Jag kan ju se att den ena är något inom tomatsläktet och en annan någon typ av gurka/squash el.likn, men det vore kul att ha ett sortnamn och gärna veta lite mer om den.
Bilderna finns i mitt album.

Vänligen Jonas S

Kamera Sony DSC 0181.JPG

Kamera Sony DSC 0171.JPG

Kamera Sony DSC 0161.JPG

Gurkan
Är lite ringrostig på kinesiskan ... men jag tror att plantorna skulle må bra av att planteras om en och en i stora krukor istf. att stå 30 i varje hink och trängas (även om dom är kineser).
excite
De är omplanterade vid det här laget, även om de hann bli lite stora innan krukningen.
marskattan
På bild nr 2 skulle jag tippa på tomat och på 3:an är jag i princip säker på "balsam Pear" eller "bitter cucumber" som den oxå heter. Så här heter 3:an på latin i alla fall: Momodica charantia

Däremot är jag nyfiken på vart du hittade fröna? Sambon har letat och letat men inte hittat något ännu.

Och om du vill så kan jag få en översättning på dina sådder, men det kan ta någon dag med tanke på tidsskillnader osv.
KURT
Det är definitivt bättre att försöka översätta texten på fröpåsarna.
Yin o Yang
CITAT (Gurkan @ 22-05-2007, 22:49) *
stå 30 i varje hink och trängas (även om dom är kineser).

Den var bra rotfl.gif
marskattan
CITAT (KURT @ 23-05-2007, 06:17) *
Det är definitivt bättre att försöka översätta texten på fröpåsarna.

Än att göra vadå???
excite
Marskattan: En översättning skulle vara toppen! På de blomsterfröer jag köpte stod det latinska namn, kineserna är ju ganska roliga när de bara skriver "Vegetable seed"
Jag köpte dem på en "Flower market" i Peking för ett år sedan, i närheten finns bl.a. Israels ambassad och Tyska skolan. Marknaden var inte så himla märkvärdig och det finns någon större i staden, utbudet av fröer var ganska begränsat jämfört med svenska förhållanden.
Jag lägger in några bilder därifrån i mitt album, ett par av dem är tyvärr suddiga.
Svante, zon 1
Som andra har sagt är tvåan helt klart en tomat. Dessutom är den en sk "potatisbladig" sort, i likhet med t.ex. sorterna Stupice och Brandywine. De flesta tomatsorter har mycket flikigare blad.
excite
CITAT (Svante, zon 1 @ 24-05-2007, 14:35) *
Som andra har sagt är tvåan helt klart en tomat. Dessutom är den en sk "potatisbladig" sort, i likhet med t.ex. sorterna Stupice och Brandywine. De flesta tomatsorter har mycket flikigare blad.

Att tvåan är en tomat är ju ganska uppenbart, men det är bra att du föreslår olika sorter. De är röda och inte så stora i tätt sittande klasar. Formen lätt oval, påminner om någon slags plommontomat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon