Jag ska anlägga ett potatisland där det idag är vanlig gräsmatta. Vilken typ av jord och gödsel ska jag fylla på med? Sand?
Har hört att det efter några år blir dålig potatisskörd om man inte gör något åt jorden, räcker det med att gödsla?
ingrid fuxwall
22-05-2007, 20:58
Svarar på sista frågan - man kan inte odla potatis år efter år utan om man enbart odlar detta får man låta landet vila.
Preussen
22-05-2007, 21:07
att sätta pantofflor direkt efter gräsmatta kan innebära problem med knäpparlarver.
Knäpparelarven lever av gräsets rötter, de är främst ett problem andra året efter vall (gräs)brott när rötterna "tagit slut" och de därför ger sig på själva grödan. Problemet är störst vid odling av senare potatissorter.
Mitt tips är: Gräv bort all grässvålen och gräv sedan i den kvarvarande matjorden eller kör med jordfräs. Fyll på med billig planteringsjord blandad med kogödsel och gräv om den eller fräs igen. Du bör anpassa köpejorden efter jordarten på plats. Vid tyngre och lerigare förhållanden han du välja ex Haga som har ca 90% hög- och låghumifierad torv och kanske komplettera med lite sand, medan ex. Econova/Växa/Topstar har ungefär 50% torv och resten bark och fibermullkompost som ger en lite grövre jord, det är bra på lite lättare och sandigare jordar. En stor fördel med köpt jord är att den är ogräsfri.
Det finns inget bättre recept mot knäpparelarver är upprepad jordfräsning. Ta till ett tillräckligt stort land för att kunna ha en vettig växtföljd, såväl potatis, dill som morötter vill gärna ha en växtföljd på 4-5 år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.