Hej, jag är ny här. Jag hittade hit för jag har börjat rusta upp min trädgård, som idag är obefintlig. Jag har en stor gård som jag vill göra fin med blommor, buskar och gärna något fruktträd. Problemet är att jag bor i zon 5-6 och har dålig koll på vad som trivs här. Jag behöver alltså tips på vad jag kan plantera. Gärna perenner och lägre buskar. Jag är en fattig student så plånboken är ganska tunn. Men något skall det väl gå att ordna med lite fantasi kan jag tycka. Gården har både skuggiga och soliga ställen. Jag inbillar mig att jorden är väldrenerad men jag kan ha fel...Så ge mig gärna tips på vad jag kan göra och på vad som växer bra i norrland.
Ska du börja med billigt och lätt är måbär fantastiskt. Ofta klipper man i offentliga planteringar, det är bara att sticka ner sticklingar i jord så rotar dom sig. Går bra som friväxande häck, som klippt häck eller som formklippt. En och annan perenn kan komma med posten från mig om du ersätter portot. Vinbär går oxå bra att föröka med små skott. Kanske kommer du åt någon klippt kornell, stoppa i jord så rotar dom sig. Fruktträd ska du nog prata med någon handelsträdgård om, kolla gärna vad som finns i din närhet om det är sorter som behöver pollineras. Men äpplen, plommon och surkörsbär ska nog gå bra till att börja med.
/Åsa
sqrulan
22-05-2007, 21:25
Ett av råden som jag kan ge är att du går in på tex forum medlem. Kerstin zon 5-6.Hon
har mycket i sitt album som du kan använda:-))
Helen i Piteå Zon 5
22-05-2007, 21:27
Hej och Välkommen hit Zegra!

Kul med fler i zon 5-6

/ Helen
Pioner, bondsyrener och rosor är vackra och kanske nåt äppelträd 'Rödluvan' eller nåt...
Tack! vilka snabba svar =)
Nu har jag googlat på Måbär och Kornell. Kan man bara klippa en gren och stoppa ned den i marken? Vilken gren som helst? Behöver man inte förbereda marken alls?
Skall gensat gå in och titta på Kerstins sida och låta mig inspireras.
Hej och Välkommen hit Zegra säger jag med!
Kolla i den här sidan,
Rydlinge plantskola där finns en hel del info om odling i vårt kalla norrlandsklimat.
Bondsyren älskar jag och kan få av min bror men hur gör man? Skall man gräva upp roten? Vilka skott skall man ta? sen tycker jag att syren kan bli nog så stora, kan man klippa dem?
Jag hittar inte medlemsforum...
CITAT (Zegra @ 22-05-2007, 22:38)

Bondsyren älskar jag och kan få av min bror men hur gör man? Skall man gräva upp roten? Vilka skott skall man ta? sen tycker jag att syren kan bli nog så stora, kan man klippa dem?
Jag hittar inte medlemsforum...
Det brukar bara vara att gräva upp ett rotskott, bara man får med lite rötter. =)
sqrulan
22-05-2007, 22:17
Bondsyrener kan du klippa och tukta mycket,men dom blommar på andra
årets gren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.