Hej, jag ska fixa en fristående träspaljé (själv rutverket ca 140 cm högt, 160 cm brett) till sommarstugan och vill ha något vitt eller rosa (helst vitt) som klättrar, blommar och DOFTAR starkt. Söderläge med mycket sol (hoppas jag...).
Det ska fungera som insynsskydd sommartid och behöver ej vara snyggt om vintern. En tanke är Klätterhortensia (vet ej hur mycket den doftar?), men jag vill väldigt väldigt gärna ha fler förslag!
Tack på förhand // Suspan, zon 3.
Big Gardener
23-05-2007, 08:02
Det mest naturliga vore ju att välja en kaprilfol av något slag. Den finns i en mängd arter, hybrider och varieteter. Alla doftar väldigt mer eller mindre.
Den vanliga kaprilfolen, Lonicera caprifolium, har ju lite rosa-vita blommor och är den, i mitt tycke, som doftar starkast. Men man bör se upp med vilket plantmaterial man väljer så man verkligen får den färgen man vill ha.
Klätterhortensian doftar ingeting, som jag upplever det.
susanne67
24-05-2007, 21:17
Tack Birger, den ska jag titta närmare på - jag har dålig koll! Jag blev lite förvånad när du skriver att hortensian inte doftar - det hade jag fått för mig.
häls//ssupan
Big Gardener
25-05-2007, 06:25
Det är möjligt att den gör. Jag upplever det inte, tyvärr
Jag har Klätterhortensia, se bild:
Klätterhortensia Tro mig, den luktar strängt taget ingenting. Otroligt omsvärmad av bin är den också när den blommar, vilket gör att jag inte gärna vistas på terrassen då. Dessutom tror jag att den blir för tung för en vanlig spalje. När det regnar på bladmassan blir det tungt.
Tycker att Big Gardeners förslag är klart bättre.
Jag tycker att det lutar starkt åt att du ska ha starkväxande klätterrosor här. naturvita honungsrosen Helenae Hybrida för väldoftande försommarblom, pärlemoskimrande vita Venusta Pendula för juli och en eller ett par av pärlemorosa/rosa Dr van der Fleet eller systern (som är lite bråkigare att få igång) New Dawn för sensommaren. Gillar du starkdoftande "puddingrosor" så kan en gulrosavitorange Alchymist också väcka uppmärksamhet.
Starkväxande klätterrosor i söderläge zon 3 kan lätt täcka en spaljé på ett par år.
susanne67
28-05-2007, 21:16
Hm, nej - klätterhortensia går bort. Även om din ser väldigt fin ut, är det inte vad jag söker..,.
Men New Dawn eller Kaprifol skulle kunna vara något. Jag började även reka lite på klematis och hittade extremt många sorter. Någon som har bra kolla på dessa? (och då är det alltså fortf vitt alt rosa, samt väldoftande som är intressant för mig...) Hittade även något som heter Praktvial och den blev jag också lite nyfiken på. Någon som vet mer?
Bästa hälsningar//S
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.