Full version: Avgränsa hur?
perr11
Hej!

Jag har satt 5 buskar i en rad nu, och tänkte andvända markduk så det inte ska växa några gräs osv. under buskarna. Tänkte sen täcka med bark runtomkring.
Men skulle vilja ha en avgränsning till gräsmattan.
Funderade på att andvända tryckimpregnerat virke. Men är det så bra med tanke på att det är bärbuskar, så dom inte tar upp en massa skit från virket?

Kom med andra förslag om hur jag ska avgränsa!!
Helen i Piteå Zon 5
Hej och Välkommen perr11 smile.gif Du kan kanske ha marksten som avskiljare? Finns massor av olika sorter och färger, eller så gjuter du egna plattor yes.gif Det blir både personligt och roligt, du kan lägga in skärvor, stenar eller annat smått och gott i cementet... har för mig att någon har gjort så... Du kanske får fler ideér av någon här! / Helen
sqrulan
dunno.gif

Det problemet har jag också,det blir inte bra med dom där grönvågiga kantavskiljarna.

Dom håller en sommar sedan är det bara trasor,borde inte få säljas!

Önskar att jag hadde ett lager tegel eller maksten som man bara kunde hämta ifrån,

vid behov.Super dyra såklart!!!?
Krolliljan
Jag så på Lantmännen, tror jag, att de hade kanter ,vågiga ,som de i plast ,fast i metall.
Kan det vara ngt?
Ewa L
CITAT (dagliljan @ 23-05-2007, 07:01) *
Jag så på Lantmännen, tror jag, att de hade kanter ,vågiga ,som de i plast ,fast i metall.
Kan det vara ngt?

Min ögonblickliga reaktion är: AJJJ!
Föregående ägare hade de däringa gröna i plast på några ställen. Det gör tillräckligt ont att trampa barfota på dem. Speciellt som det ofta var så jag hittade dem, till hälften nertrampade i gräset. Men mina nakna fötter hittade! -cry-.gif

Men, det är klart, går ingen någonsin barfota i gräset, inga husdjur med bara tassar etc.

Åter till grundfrågan! whistling.gif
Har du funderat på en grön avgränsning, dvs några växter. Ex.vis näva eller lammöron. Finns hur mycket som helst att välja på. Bestäm bara färg, höjd, aggressivitet. Mycket beror på vilken slags tomt du har/vill ha.
Immix
Jag har köpt en sån där vågig kant i plåt. De är en liten rullkant upptill, så det gör nog inte omt att trampa på, däremot tyckte jag att remsan var svår att få ner eftersom den lätt bucklade sig.
pusillus
Jag brukar köpa beg. vanliga cementplattor som jag gräver ner och ställer på högkant. Har både 40X40 och 30X60, låter man sedan ca 20cm sticka upp så kan man fylla på med extra hästskit o jord och får samtidigt en lite upphöjd rabatt.
Det är ganska svettigt att få dem på plats med mycket grävande men de håller ju evighet, och inget har växt in i skarvar heller, mycket lättskött men visst får man trimma gräset intill kanten ibland.
[attachment=3050:Gången.JPG]

Överst rekomenderar jag täckbark så blir det lättrensat!
Kakaduan
TV4s Bosse Rappne använde sig av tjärpappsremsor vid något tillfälle - de går att köra över med gräsklipparen utan att den skadas och är den tillräckligt djupt nedgrävd hindrar den alla ogräsrötter.

Har ju inte provat själv, men tyckte att det lät och såg bra ut.

Kakaduan
Yin o Yang
CITAT (pusillus @ 23-05-2007, 09:22) *
Jag brukar köpa beg. vanliga cementplattor som jag gräver ner och ställer på högkant. Har både 40X40 och 30X60, låter man sedan ca 20cm sticka upp så kan man fylla på med extra hästskit o jord och får samtidigt en lite upphöjd rabatt.
Det är ganska svettigt att få dem på plats med mycket grävande men de håller ju evighet, och inget har växt in i skarvar heller, mycket lättskött men visst får man trimma gräset intill kanten ibland.
[attachment=3050:Gången.JPG]

Överst rekomenderar jag täckbark så blir det lättrensat!

Precis så har jag gjort, fast med lite mindre stenar. Syns i mitt album på bild nr 3 (lyckades inte länka in den blush.gif )
Bee
CITAT (Yin o Yang @ 23-05-2007, 10:06) *
Precis så har jag gjort, fast med lite mindre stenar. Syns i mitt album på bild nr 3 (lyckades inte länka in den blush.gif )

Jättesnyggt! Har du bara ställt dom där eller är dom nedgrävda en bit? Jag har grön plast för tillfället tills jag hittar ngt mer varaktigt och din kant var något jag kan tänka mig att ha.
Yin o Yang
thanks.gif Bee. De är nergrävda en bit. Står lite huller-om-buller efter vintern, men det är lätt att räta upp dem. Gubben tycker det är bra, för det är lätt att trimma gräset mot stenarna. Om jag inte minns fel är det egentligen sten som ska användas när man lägger t ex gångar eller terrasser g.gif .
Bee
Det blir nog en tur till något byggvaruhus till helgen. Skall använda det där med gräskanten som argument smile.gif
Yin o Yang

Favoritrabatten i rosa och vitt

Den höga växten i mitten är en salix. Någon som vet om man ska klippa ur den confused.gif . Den växer jättemycket och är nu väldigt tät. Man ser inte ens stammen längre.

Nu lyckades jag få in bilden. Lycka till Bee!

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon