snillan
Hjälp mig.

Jag var och plockade in rabarber på eftermiddagen, det är något som äter bladen, det blir stora hål som bildar spetsmönster i bladen, något blad var i stort sett ett enda stort hål förutom kanterna och mittsträngen på bladet, jag kunde inte se något djur på dem. Är det någon som känner igen detta och vet vad det är ..........Bara det inte är sniglar, isåfall vilken typ av sniglar - MÖRDARSNIGLAR ELLER fear.gif sos.gif -cry-.gif

Hoppas någon av er känner igen det och vet vad jag ska göra åt det.

´Snillan
Gnuttis
Jag hade problem med att sniglarna åt på rabarberbladen förra året. Men det var mest bra små hål som de gjorde så det var inte så farligt.

Skaffa en ölfälla och ställ under rabarerna. Om angreppen skett av sniglar så borde fällan fyllas jättefort, dina rabarber verkar ju vara hårt angripna. Och så kommer du se vilka sniglar du har i trädgården, kanske är det mördarsniglar eller vanliga vinbärssnäckor...
Vill man inte vara så grym så pröva att sprida ut kaffesump, det sägs att sniglarna inte tycker om det, men det är inget jag testat själv.

Lycka till
greven
Jag har också haft problem till och från med hål i bladen.

Vet inte vad det är men tror inte på sniglar utan någon bagge som kommer fram på kvällar och nätter.

Eftersom jag inte har rabarbern där det behöver va estetiskt tilltalande i trädgården har jag inte forskat vidare. I år har jag inte sätt några angrepp alls ännu så det varierar med åren.

Om du ändå tror på sniglar så reckomenderar jag preparatet "snigelfritt" eller motsvarande. Ölfällor fungerar inte så bra enligt min erfarenhet.
snillan
Hej och tack för era svar.

Jag vet inte om det är sniglar men mördarsniglar är min stora skräck, jag blir väl tvungen att gå och undersöka lite närmare vad det kan vara ibland blad och stjälkar, jag har haft mina rabarber i flera år där och aldrig varit utsatt förut, rabarberna är gigantiskt stora och stjälkarna var inte angripna alls endast bladen. Kan man bespruta bladen med något som inte är farligt för rabarberätandet sen ?

Snillan
rosita
Mördarsniglar älskar mina rabarber! Förra sommaren åt de upp det mesta av bladen mad.gif
Jimbo79
Halloj,

Jag ville bara säga att det är samma här... Vissa dagar förra sommaren plockade jag 40-50 mördarsniglar under mitt rabarberstånd.

Satans påfund! "Snigelfritt" gjorde dock susen, bara man kom ihåg att fylla på efter några dagar. wink.gif

/Jimmy
Myrilla
Hej,

Här äts det friskt av rabarberbladen no.gif Dom blir lixom perforerade med små hål. Jag har hittat boven. Jag har dessutom massor av dem: lövvårtbitare. Någon som vet hur man blir av med dem?
sos.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon