Mizla
Hej alla!
Hoppas på att någon kan förklara det mystiska som hänt den fantastiska svarta stockrosen!

För några år sen fick min mor en stockros av en väninna. Den planterades vid huskanten och har blommat återkommande varje år så vackert med många svarta blommor. Något år hade vi problem med "rost" på den så då blev det inget vidare men året efter var den tillbaka som vanligt. Förstå vår förvåning när den förra året blommade med GULA blommor!!! Långa fina stänglar och många blommor - så vi klagar absolut inte! Men det skulle vara intressant att veta varför! (blir mycket spännande att se vad det blir för någon färg i år...) giggle.gif

Tack och kram

Tesa
Skulle tro att den gått ut och en fröplanta ersatt den utan att ni märkt det....för växter ändrar inte färg på det viset..
Mizla
Nja... Alltså, plantan min mor fick blev till fyra st. Det var dessa som kom upp förra året, det vet vi med säkerhet, och alla dessa hade ändrat färg till gult. Glömde skriva som kommentar till min fråga att jag hörde ett program på P4 i slutet av förra sommaren där man fick ringa in och ställa frågor om växter till en "expert". Det ringde just en dam och frågade om detta - hennes stockrosor hade också ändrat färg. Så det har hänt fler. Dock hade experten inte något svar att ge. Tänkte därför att någon här kanske visste!
Tesa
Har frågat min lärare i växtkunskap om det här och det kan vara så att den "muterat tillbaka"...den svarta varianten är ju nåt framförädlat, de ursprungliga sorterna brukar ju vara ljusare..Vi såg ett exempel på en sockertoppsgran där skott muterat tillbaka så att det ser ut som att det växer en vanlig gran i toppen på "sockertoppen"...
...så jag får nog ta tillbaka det jag sa i förra inlägget.. blush.gif

...men jag funderar allt lite på hur man kan få EN planta att bli FYRA om det inte är frösådder..för stockrosor delar sig väl inte vad jag vet..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon