ott
hej!
min situation ser ut som sådan att jag inom kort ev måste flytta till en betydligt mindre bostad, och kommer i samband med det att behöva omplacera några växter, och kassera andra som jag endast behållit för att ja inte har haft mage att slänge dem, trots deras fula uppsyn.
Men, jag har tänkt länge att jag vill omplantera de flesta att min växter, då jag fått för mig att de flesta växter inte vill ha en för stor kruka. Ex kaktusar, aloe, flasklilja mfl, vill väl stå relativt trångt i krukan? blink.gif

Jag vet att det inte är så bra att plantera om växter när de håller på att växa, utan att man "borde" göra det strax efter viloperioden, men iom flytten så undrar jag om det är ok nu eller kommer växterna fara mycket illa av det? confused.gif

Väldigt tacksam för alla svar jag kan fåå! tummenupp.gif
Fenja
Jag planterar om allt året om!
Mvh
Fenja
ott

Ok! Tack ska du ha fenja! Då lyder jag ditt exempel biggrin.gif

Isa2000
Jag planterar också om blommorna året runt smile.gif Vad är det för växter du tänker kassera? Jag bor nämligen också i gbg och om det är något du ändå hade tänkt slänga så.. whistling.gif
Alexander-VG-zon3
har man dom svalt ska man absolut inte plantera om dom är växten i vila ska man inte plantera om dom alls då går det fel . den bästa planterings tiden är feb-mars . men jag brukar plantera om under hela sommaren men dock slutar jag i aug då växterna ska lugna ner sig och vila . planterar man om för sent så växer dom bara klena skott . har man växter inne året runt i fönsterkarmen är det mindre viktigt när man planterar om . men jag som har allt ute låter dom va efter början-mitten av aug . och för deras bästa även inne så ska man inte göra det allt för sent . så ska du plantera om gör det i dom här månaderna feb till aug
ott

flaxss:
Tack för svaret! De växter jag talar om är endast krukväxter som jag har inomhus så jag tar och planterar om det mesta nu på fredag smile.gif

Isa2000:
Jag förstår din tanke, men jag måste nog tyvärr göra dig besviken... no.gif
När jag sa att de ser ledsna ut och har en ful uppsyn, så menar jag verkligen FUL. Detta är växter som jag fått från mina bröder (som inte hardet minsta grönt i sina fingrar) då de lyckas ta död på allt som kommer på deras fönsterbänkar..
Hur som helst, detta är vad jag tror att jag kommer att slänga inom ganska kort;

en murgröna (ledsen vissen och gles. beskurit den kraftigt efter att jag fann den drunkat i en ampelkruka, planterad rakt i krukan och jorden var dyblöt.

ev en monstera (endast två små nya blad på nu. Jag ska se hur den utvecklar sig framöver, och om den gör mig besviken så slänger jag den tongue.gif )

en stoor spretig kaktus av något slag, liknar novemberkaktus (tror jag) på bladen, och den mår inte alls bra. Den kan vara angripen av nåt för trots att jag sköter den så som det står på de infokällorna jag läst på, så tycks den bara bli deppigare och deppigare.

En doftdracena - ännu ett "kap" funnet hos brorsan.. wink.gif har tappat bladen och har nu inga kvar. De två skottstammarna ruttnade och jag skar v båda och väntar på att nåt grönt ska titta fram.

Jag kan göra så att jag lägger upp bilder inom några dagar, så får du se hur tråkiga dom ser ut, för jag överdriver verkligen inte tongue.gif Vill du det?

Mvh Therese
Isa2000
Haha, jag trodde verkligen inte det var så illa flirting.gif Det är ju alltid kul att se bilder på andras blommor, men gör inget besvär för min skull. Lycka till med flytten och omplanteringarna! blomma.gif
ott

Hehe, nej jag förstår det, men med handen på hjärtat måste jag medge att jag tror att många här på odla skulle få spader om dom kom hem till mej och såg dessa växter jag beskrev happy.gif

Tack för lyckönskningarna biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon