soolroos
Jag fick häromdagen två stycken taggfria björbärsbuskar i present. thanks.gif
Tänkte att jag ska plantera dem vid min uteplats. Men, vi ska snart bygga om uteplatsen och för att undvika att förstöra buskarna vid ombyggningen så vill jag vänta med att sätta ut buskarna. Funkar det att ha dem i en stor kruka på balkongen så länge ?? (i kanske ca 1 mån) Isåfall - hur stor behöver krukan vara (buskarna är ca 1 m höga) och ska jag använda ngn särskild sorts jord ? confused.gif

Tacksam för svar !!!
RibesRubusVitis
Är det bara någon månad borde det fungera utmärkt. Krukans storlek beror på hur mycket rotsystem som följde med plantorna; de har säkert stått längre än så i den lilla kruka som de såldes i. Annars brukar t ex byggfirmor rea ut murarhinkar (tre för 25:-) som vore perfekt. (Borra dräneringshål ett par centimeter upp.)
Björnbär har ytliga rötter, precis som hallon, och trivs i mullrik jord med rätt högt pH-värde. Köpejord innehåller ju mycket torv, så blanda i lite kalk (stött äggskal) och ta gärna jord från uteplatsen där plantorna ska stå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon