Full version: Dränera eller höja?
drbangontarget
Hej!

Jag är en total nybörjare på trädgårdsarbete. På mitt landställe är en del av tomten ofta sank och ibland står till och med några decimeter vatten. Det är snö och regnvatten som samlas när det rinner ner för berget. Ytan som är sank är ca 5*5 meter. Det är ett ganska tunt lager jord som täcker ytan (som mest ca 30 cm). Jag skulle vilja anlägga en gräsmatta på den platsen och har funderat på hur jag ska gå till väga. Ett alternativ är att dika ur så att vattnet rinner undan. Problemet är att det är berggrund som jag i så fall måste ta mig igenom för att skapa ett utflöde. Hur gör man det? Borra? Spränga? Går det istället att höja marken? I så fall undrar jag om det går att använda träspån/flis. Jag har en enorm mängd ris på tomten som jag gärna skulle låta komma till användning. Att bära upp grus/jord känns svårt då landet ligger rätt otillgängligt.

Tacksam för lite idéer om detta.

MVH
Martin
Susanne i Linköping
Och det frågar du på det här forumet! laugh.gif Här diskuteras ju oftare dammar och våtmarkspartier än gräsmattor. Så varför kan du inte prova med att plantera växter som vill ha det fuktigt? Tänk bara, ingen säger "åååh!" om en gräsmatta men många säger det om en damm (eller våtmark) med spännande växter som inte växer i en vanlig trädgård.

Testa åtminstone innan du dränerar eller höjer och tar bort dina ovanliga förutsättningar. Tänk på alla oss andra som måste kämpa med dammdukar och annat för att få våra våtmarkshål! Själv skulle jag vilja ha kaveldun...

Och om du nu absolut måste ha gräsmatta (tråkmåns), höj istället för att spränga så kan någon annan få chansen när du en gång flyttar. Låna en kompostkvarn och gör flis av allt ditt ris och lägg på.
drbangontarget
Haha, tack för tipsen. Problemet är att det är en bergtomt och det finns små barn som skulle älska att tulta runt på gräs, kanske i en barnhage. Annars skulle jag gärna göra något av vattnet.

/Martin
Blomstertanten
Du behöver ju inte göra damm eller något med vatten.
Plantera sånt som trivs fuktigt. Det finns många perenner som vill ha fuktigt. Tex. strandiris , klippstånds , ormbunkar , kabbeleka , fackelblomster.
Susanne i Linköping
Små barn blir stora fortare än du tror! Om några år vill de leka med grodor i ditt sumpmarksparti. laugh.gif

På mina föräldrars sommarställe finns ingen gräsmatta, det fanns visst en liten gräsmattefläck förr i tiden mellan några björkar, lagom stor för hängmattan. Leka gjorde vi mest uppe på berget.

Fast dina barn kanske är lika tråååkiga som du och bara måste ha gräsmatta??? tongue.gif (OBS skojar bara!)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon