Full version: Lerig naturtomt?
raja
Vi har en jättestor tomt till vårt sommarställe där jag så gärna skulle vilja plantera lite "friväxande" rosor. Kruxet är att jorden är en ganska tung lerjord. Jag kan givet vis förbättra jorden när jag planterar men sen vill jag ju att rosorna ska klara sig på egen hand. Vet någon om det finns rosor som skulle klara detta? Läget är ganska soligt men inte tort snarare fuktigt. -Tycker bäst om vita/ljusrosa rosor. Tacksam för svar!
Kakaduan
Jag har också lerjord och har rosor som i sig inte är så känsliga. Däremot är det inte bra att det är fuktigt eftersom rosor inte vill stå med fötterna i vatten - då ruttnar rötterna. Vad du bör se till är att placera rosorna där marken är mer dränerad (eller ordna dränering själv med rör och/eller grus som leder bort vattnet så att det inte blir stående).

Om du gräver ett ordentligt hål och ger rosen bra förutsättningar med jord och näring redan då, tror jag att det mest handlar om vilken klimatzon du bor i snarare än att det är lerjord. Extra tuffa rosor rukar ju vara vresorsorna och de canadensiska rosorna som ofta går upp i höga zoner. Klätterrosor som Polstjärnan och Helenae är tuffa också.

Kakaduan
raja
Tack för ditt svar! Då blir det en Aksel Olsen, den är en av mina finaste rosor och ska väll klara sig bra då. Vi har zon 2-3 och jorden är absolut inte våt men mer fuktig än torr, den är liksom väldigt tung. Provar också en pamirros och kanske någon pimpinellros -om det nu inte är viktigt för dem att stå ovanligt magert. Ska också kolla upp någon canadensare, som jag inte vet något om ännu.
catlady
Köpte precis ett hus på stor tung lerjordstomt men tomten är full av rosor, så det verkar ju inte vara ett jätteproblem!
stina
Jag har byggt upp mina rosrabatter av lerig åkerjord och hästgödsel och mina rosor mår då förträffligt i den blandningen.
raja
Tack alla, nu känner jag mig jättemodig och riskerar att bränna familjens semesterkassa på rosor! Hästgödsel har jag dessutom gott om.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon