Full version: Lämpligt träd
dajo
Jag skulle vilja ha tips på ett lämpligt träd som skall placeras där biluppställlningsplatsen framför huset övergår till trädgårdsgång innan entrén. Platsen är omkring 5 m från huset och det finns inga närmare hinder men vi vill gärna ha ett träd med en stam på omkring 2 meter innan kronan börjar så att man fritt kan gå under och att kronan bildar ett "tak". Det skall helst inte röra sig om ett alltför stort träd.

När jag letat runt i böcker och på Internet är Klotpil det närmaste jag kommit mina önskemål, den växer dessutom snabbt vilket är ett plus men jag vill gärna ha fler tips.
Tompa zon 1
Ystad eller Happaranda?
Tänk på att det kommer att sitta fåglar i trädet ock prutta på bilen, hur nära är det?
Karrolina
Det finns iallafall massor man inte ska välja om bilen ska stå under.. Sånt med mycket pollen och klet går bort. Sen är det ju det där att pil inte ska planteras närmare ledningar (dränering, avlopp mm) är 30 meter. Och deras rötter är visst inte alls bra för husgrunder heller. Så jag skulle inte sätta pil där..
KURT
Lönnar är ju fina, det finns ju också en klotlönn.
Rafael
Kan ask vara något? Inte så värst snabbväxande, men härligt träd i alla fall.
dajo
Tack för alla svar!

När jag gick runt på plantskolan insåg jag att det fanns inte så mycket att välja på om man ville ha ett relativt stort träd som var uppstammat. Klotpil fanns det bara väldigt små exemplar som skulle kräva en hel del jobb och tid innan de skulle fungera som "träd".
Som ni skriver här så verkar det dessutom inte vara bästa alternativet, jag hade inte funderat så mycket på rötterna eller nedfallande jox.

Jag slog i alla fall till på en Ullungsrönn (Sorbus Dodong) som hade omkring 2 m stam och en totalhöjd på omkring 3,5 m. I denna storleken var det inte mycket att välja på alls, och ville jag ha mer att välja på blev det till att vänta till nästa vår enligt plantskolan.

Vad tror ni, är valet galet?
Huggorm
Bra val, det är fina små träd! Fast det finns en risk att fåglarna trivs med att sitta i trädet och äta bären på hösten, med kladd på bilen som följd. Men det är ju rätt kort period.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon